Boost up DC/DC i CDI sistem paljenja
Moderators: pedja089, stojke369, [eDo], trax
Re: Boost up DC/DC i CDI sistem paljenja
računaš 20-30 A sveukupno ili u tom jednom pulsu. Jednom od 50 u tih 1.5 ms
Re: Boost up DC/DC i CDI sistem paljenja
Za 1 impuls. Ali kako su tebi impulsi jako cesti, toliko ce skoro biti i kontinualno...
Po meni je 2uF mnogo. 680nF sam vidjao i mislim da je dovoljno...
Po meni je 2uF mnogo. 680nF sam vidjao i mislim da je dovoljno...
Re: Boost up DC/DC i CDI sistem paljenja
po kojoj formuli si to dobio?
Ja sam se skroz pogubio, kako god 3 cifre mi izađu za struju, mak ad sam krećo u projekat mislio sam nek ima da ne fali al sad ividm da to treba napunit pa ću ić najverovatnije ić na 1 uF
Ja sam se skroz pogubio, kako god 3 cifre mi izađu za struju, mak ad sam krećo u projekat mislio sam nek ima da ne fali al sad ividm da to treba napunit pa ću ić najverovatnije ić na 1 uF
Re: Boost up DC/DC i CDI sistem paljenja
I=U*t/L
I=12V*5us/3.3uH=12*5/3.3=18.18
I=12V*5us/3.3uH=12*5/3.3=18.18
Re: Boost up DC/DC i CDI sistem paljenja
Zašto 12V, koda nije formula EMS=L*I/t
tj ne 12V nego 300-400 V koliko treba nastat na zavojnici
tj ne 12V nego 300-400 V koliko treba nastat na zavojnici
Re: Boost up DC/DC i CDI sistem paljenja
Kad je tranzstor ukljucen, koliki je napon na kalemu?
Re: Boost up DC/DC i CDI sistem paljenja
Jos nesto dioda mora biti neka brza
Re: Boost up DC/DC i CDI sistem paljenja
12V je na kalemu, malo mi je i bilo čudno što nigdje u formuli nije spomenut izvor napajanja, ali sad kad ubacim izvor napajanja sve tek sjeda na svoje mjesto. Iako mi knjiga drugačije kaže:
''Prema općem zakonu indukcije,veličina inducirane EMS u svitku ovisi o broju zavoja svitka i o brzini promjene magnetskog toka kroz taj svitak. formula E=L*I/t E=EMS(V)
A kako onda izračunavam maksimalan napon na zavojnici?
Stavio sam zavojnicu po izračunu oko 3 uH i frek na 50 khz PWM na 15%. Napon odmah skače čim priključim napajanje, osciloskop se pojebe kao i čitav komjuter i multimetar PWM na 15%. Znači radi
yt1nvs
možda BY329,1N4937?
''Prema općem zakonu indukcije,veličina inducirane EMS u svitku ovisi o broju zavoja svitka i o brzini promjene magnetskog toka kroz taj svitak. formula E=L*I/t E=EMS(V)
A kako onda izračunavam maksimalan napon na zavojnici?
Stavio sam zavojnicu po izračunu oko 3 uH i frek na 50 khz PWM na 15%. Napon odmah skače čim priključim napajanje, osciloskop se pojebe kao i čitav komjuter i multimetar PWM na 15%. Znači radi
yt1nvs
možda BY329,1N4937?
Re: Boost up DC/DC i CDI sistem paljenja
Maksimalni napon je beskonacan teoretski, jer se kalem ponasa kao strujni izvor...
A u tvom slucaju kada imas diodu i punis neki kapacitet, onda zavisi od prethodnog napona na kondezatoru, njegovog kapaciteta i kolicine energije u kalemu, gubitke zanemarimo.
Tako da mozes izracunati za koliko se podize napon u kondezatoru ako mu dovedes xy J energije.
Diode deluju ok, vreme oporavka im je u nano sekudama, tako da ne bi trebalo puno energije da izvlace iz kondezatora nazad.
A zato je i bolja niza frekfencija...
A u tvom slucaju kada imas diodu i punis neki kapacitet, onda zavisi od prethodnog napona na kondezatoru, njegovog kapaciteta i kolicine energije u kalemu, gubitke zanemarimo.
Tako da mozes izracunati za koliko se podize napon u kondezatoru ako mu dovedes xy J energije.
Diode deluju ok, vreme oporavka im je u nano sekudama, tako da ne bi trebalo puno energije da izvlace iz kondezatora nazad.
A zato je i bolja niza frekfencija...
Re: Boost up DC/DC i CDI sistem paljenja
@Black, koja masina je u pitanju? Nekad davno pravio za MAXija 250ccm koji se inace vrti u normalnom
radu iznad 10000rpm-pretvarac sa impulsnim trafoom, punjenje u jednom impulsu, trafo na zeljeznom
jezgru izlaznog trafoa za NF pojacalo-400V na kondenzatoru-praznjenje kod "opaljivanja" tiristorom,
sada moze i MOSFET ili IGBT. Mosfet ima daleko manje gubitke jer na tiristoru i IGBT-u je napon
gubitaka stalan , a na mosfet-u zavisi od struje i R ds ON.-
Nek se masina vrti na 18000 rpm/minut-tu mu ga frekvencija dodje paljenja i punjenja svega 300Hz, a to svako
zeljzno jezgro podnosi-odnosi se na jednocilindricni 4-taktni motor. sa brojem cilindara se mnozi frekvencija
za visecilindricne masine.-
Telefunken svojevremeno -60-tih godina objavio aplikaciju sa kondenzatorom 2,2uF- uobicajeno je
0,68 do 1uF.-
pOz
radu iznad 10000rpm-pretvarac sa impulsnim trafoom, punjenje u jednom impulsu, trafo na zeljeznom
jezgru izlaznog trafoa za NF pojacalo-400V na kondenzatoru-praznjenje kod "opaljivanja" tiristorom,
sada moze i MOSFET ili IGBT. Mosfet ima daleko manje gubitke jer na tiristoru i IGBT-u je napon
gubitaka stalan , a na mosfet-u zavisi od struje i R ds ON.-
Nek se masina vrti na 18000 rpm/minut-tu mu ga frekvencija dodje paljenja i punjenja svega 300Hz, a to svako
zeljzno jezgro podnosi-odnosi se na jednocilindricni 4-taktni motor. sa brojem cilindara se mnozi frekvencija
za visecilindricne masine.-
Telefunken svojevremeno -60-tih godina objavio aplikaciju sa kondenzatorom 2,2uF- uobicajeno je
0,68 do 1uF.-
pOz
Re: Boost up DC/DC i CDI sistem paljenja
Ako je napon beskonačan onda mora ići i flyback, da nebi slučajno dvaput napunio kondezator,a da se nijednom ne isprazni.
Dioda ide
mur 460 1000V 25-50 nS
uf5408 1000V 50-75nS
uf4007 1000V 50-75nS
Koje već budu na stanju sve su povoljne.
@LAF-u u pitanju jednocilindrični motor dva takta. Honda CRM 180 koja se vrti na 12k i Tomos 70cc koji se vrti na 13-14k rpm
U početku sam htio izbjeć transformator radi lakše izgradnje, ali mi se čini da to umalo dođe.
Nisma te skužio, jel mi predlažeš da je bolje praznit kondezator sa mosfetom nego tiristorom?
Dioda ide
mur 460 1000V 25-50 nS
uf5408 1000V 50-75nS
uf4007 1000V 50-75nS
Koje već budu na stanju sve su povoljne.
@LAF-u u pitanju jednocilindrični motor dva takta. Honda CRM 180 koja se vrti na 12k i Tomos 70cc koji se vrti na 13-14k rpm
U početku sam htio izbjeć transformator radi lakše izgradnje, ali mi se čini da to umalo dođe.
Nisma te skužio, jel mi predlažeš da je bolje praznit kondezator sa mosfetom nego tiristorom?
Re: Boost up DC/DC i CDI sistem paljenja
Nema smisla flyback dioda. Onda napon na kalemu nece moci preci 12V.
Tebi treba merenje napona na izlazu, neka povratna sprega koja bi iskljucila to kada se napuni kondezator.
Ja sam i dalje za tiristor...
Da nije ovakav tomos
http://www.elektronika.ba/forum/uploadz ... o-0142.jpg
Tebi treba merenje napona na izlazu, neka povratna sprega koja bi iskljucila to kada se napuni kondezator.
Ja sam i dalje za tiristor...
Da nije ovakav tomos
http://www.elektronika.ba/forum/uploadz ... o-0142.jpg
Re: Boost up DC/DC i CDI sistem paljenja
Jeli ijedna od tih jurilica ima akumulator?
pOz
pOz
Re: Boost up DC/DC i CDI sistem paljenja
a ne flyback dioda nego flyback prema mikrocontroleru, driveru ili šta već budem odlučio za modulaciju PWM signala.
E volio bi da takav u posjedu, jedan oldschool. Ali ovaj sam nabavio jako mlad pa je u modernom izgledu
https://postimg.cc/image/cyknk9v5r/
https://postimg.cc/image/oc76vh5of/
da LAF- obe imaju
E volio bi da takav u posjedu, jedan oldschool. Ali ovaj sam nabavio jako mlad pa je u modernom izgledu
https://postimg.cc/image/cyknk9v5r/
https://postimg.cc/image/oc76vh5of/
da LAF- obe imaju
Re: Boost up DC/DC i CDI sistem paljenja
Da ne mislis feed back, a ne fly back?
Re: Boost up DC/DC i CDI sistem paljenja
e to, jedno mislim drugo pišem
Re: Boost up DC/DC i CDI sistem paljenja
Bar 40 godina nisam u fazonu sa dvotockasima. kako je i na jednom i na drugom motoru rijeseno paljenja-induktivni senzor ili nesto drugo?
pOz
pOz
Re: Boost up DC/DC i CDI sistem paljenja
Lafe po tom pitanju nije se ništa promjenilo već desetljećima. Još uvijek motori koriste pick-up ili kako ti kažeš induktivni senzor. Tomos na jeftinijm paljenjima koristi platine, na ovim malo skupljim isto pick-up.
Meni oba signala pašu, a ako se ne uspijem izborit s tim ugrađenim okidačima uvijek postoji hall sensor...
Evo prve verzije sheme
hint:
- optocoupler u shemi je TLP 250 koji u sebi ima totem pole pa da vas ne zbuni to nisam mogao naći u ovom programu da ga ubacim
-na ne555 nisam dodavao komponente da ne zagusim shemu tu znam već šta će ić
https://s4.postimg.cc/b09s594p9/prva_verzija.png
1. Šta mislite dali je još jedan filter potreban negdje oko ovog sistema gdje je zavojnica,mosfet itd.
2. 33 mA dovoljno da upali tiristor?
Program je jednostavan, kada pickup da signal arduino okine tiristor(ovisno o okretajima bit će nekog delaya između okidanja), 500uS nakon toga šalje napon na ne555 na 1.5mS i čeka sljedeći singal s pickapa
flyback sam tu napravio prema arduinu ali to neću radit budući da ADC konverzija nije nešto brza. Stavit ću jedan komparator i tranzistor između ne555 i arduina. Ako je napon došao do limita komparator preko tranzistora prekida napajanje na 555. Malo više komponenata ali je sigurnije
Meni oba signala pašu, a ako se ne uspijem izborit s tim ugrađenim okidačima uvijek postoji hall sensor...
Evo prve verzije sheme
hint:
- optocoupler u shemi je TLP 250 koji u sebi ima totem pole pa da vas ne zbuni to nisam mogao naći u ovom programu da ga ubacim
-na ne555 nisam dodavao komponente da ne zagusim shemu tu znam već šta će ić
https://s4.postimg.cc/b09s594p9/prva_verzija.png
1. Šta mislite dali je još jedan filter potreban negdje oko ovog sistema gdje je zavojnica,mosfet itd.
2. 33 mA dovoljno da upali tiristor?
Program je jednostavan, kada pickup da signal arduino okine tiristor(ovisno o okretajima bit će nekog delaya između okidanja), 500uS nakon toga šalje napon na ne555 na 1.5mS i čeka sljedeći singal s pickapa
flyback sam tu napravio prema arduinu ali to neću radit budući da ADC konverzija nije nešto brza. Stavit ću jedan komparator i tranzistor između ne555 i arduina. Ako je napon došao do limita komparator preko tranzistora prekida napajanje na 555. Malo više komponenata ali je sigurnije
Re: Boost up DC/DC i CDI sistem paljenja
Ne treba te brinuti "prepunjavanje" kondenzatora, limitiranjem napona, kondenzator se ni u kom slucaju ne moze prepuniti, primi svoj kvantum energije koji moze "ispucati" kroz tiristor i primar bobine i ta
energija je data izrazom CxU kvadrat kroz 2 i za napon 400V i kondenzator 1uF iznosi 80mJ.
Postoje rjesenja koja imaju neprekidno ukljucen generator VN reda 300-400V (sa trafoom su) i kolo
okidanja tiristora pobudjeno bilo platinama, pick-upom (induktivno) ili opticki. Svi sistemi ukljucuju i
mehanicku (centrifugalnu) regulaciju predpaljenja.
Ne znam zasto tu ukljucujes arduino-osim da ti broji obrtaje. Sam po sebi "kilavo" radi i u sistemu
paljenja je podlozan raznim "prljavim" uticijima. Tip pretvaraca koji si usvojio (buck) za trazeni
napon zahtijeva ekstremne jakosti struje-makar i u kratkom impulsu i to repetitivno pa sumnjam u
akumulatore koji su ugradjeni u motorkotace-malog su kapaciteta.
U klasicnom paljenju induktivnost primara bobine, prilikom prekida kola generise KEMS reda 200-250V
koja praznjenjem kroz primar bobine uzrokuje paljenje. Bobina je motana na feritu ili trafo
limovima i ima primar otpor od oko 1 OM pa sve do 3 Oma ili cak i vise kod starih citroena.
Da bi indukovao 400V moras povecati struju (smanjiti otpornost) i pri tome zadrzati induktivnost
koja je kod primara bobine znatna. uzmi neku i premjeri.
--------
Sema koju si prilozio nece biti funkcionalna, malo trebas Prepakovati elemente i primaru bobine mora biti
postavljena paralelno dioda koja ce biti tako polarisan da sprecava pojavu varnice kod punjenja
kondenzatora, a tiristor tako polarisati da direktno prazni kondenzator i pri tome se gasi
pretvarac koji mora startovati po ispraznjenom C. Bobine radjene za CDI (Capacitor Diskarge Ignition) obicno
imaju integrisanu kontradiodu primaru-rijetko vani postavljenu.-
samo okidanje tiristora-nebitno gdje je upotrijebljen je prica za sebe. Pelet gejta mora trenutno biti
polarisan po cijeloj povrsini i minimalna struja gejta data je u DS tiristora.
Za samo CDI paljenje dovoljno je odabrati tiristor za napon 600-800V i stalne struje 3A (impulsno izdrzava desetine Ampera, ali biraj neki sa malom strujom gejta da zadovolji tvoje potrebe.-
pOz
Evo jedno malo aehacno rjesenje paljenja za auto, pokojnog @boraomega, radjeno za auto, ali kako
Djole kaze : Princip je isti, sve ostalo su nijanse...
energija je data izrazom CxU kvadrat kroz 2 i za napon 400V i kondenzator 1uF iznosi 80mJ.
Postoje rjesenja koja imaju neprekidno ukljucen generator VN reda 300-400V (sa trafoom su) i kolo
okidanja tiristora pobudjeno bilo platinama, pick-upom (induktivno) ili opticki. Svi sistemi ukljucuju i
mehanicku (centrifugalnu) regulaciju predpaljenja.
Ne znam zasto tu ukljucujes arduino-osim da ti broji obrtaje. Sam po sebi "kilavo" radi i u sistemu
paljenja je podlozan raznim "prljavim" uticijima. Tip pretvaraca koji si usvojio (buck) za trazeni
napon zahtijeva ekstremne jakosti struje-makar i u kratkom impulsu i to repetitivno pa sumnjam u
akumulatore koji su ugradjeni u motorkotace-malog su kapaciteta.
U klasicnom paljenju induktivnost primara bobine, prilikom prekida kola generise KEMS reda 200-250V
koja praznjenjem kroz primar bobine uzrokuje paljenje. Bobina je motana na feritu ili trafo
limovima i ima primar otpor od oko 1 OM pa sve do 3 Oma ili cak i vise kod starih citroena.
Da bi indukovao 400V moras povecati struju (smanjiti otpornost) i pri tome zadrzati induktivnost
koja je kod primara bobine znatna. uzmi neku i premjeri.
--------
Sema koju si prilozio nece biti funkcionalna, malo trebas Prepakovati elemente i primaru bobine mora biti
postavljena paralelno dioda koja ce biti tako polarisan da sprecava pojavu varnice kod punjenja
kondenzatora, a tiristor tako polarisati da direktno prazni kondenzator i pri tome se gasi
pretvarac koji mora startovati po ispraznjenom C. Bobine radjene za CDI (Capacitor Diskarge Ignition) obicno
imaju integrisanu kontradiodu primaru-rijetko vani postavljenu.-
samo okidanje tiristora-nebitno gdje je upotrijebljen je prica za sebe. Pelet gejta mora trenutno biti
polarisan po cijeloj povrsini i minimalna struja gejta data je u DS tiristora.
Za samo CDI paljenje dovoljno je odabrati tiristor za napon 600-800V i stalne struje 3A (impulsno izdrzava desetine Ampera, ali biraj neki sa malom strujom gejta da zadovolji tvoje potrebe.-
pOz
Evo jedno malo aehacno rjesenje paljenja za auto, pokojnog @boraomega, radjeno za auto, ali kako
Djole kaze : Princip je isti, sve ostalo su nijanse...
- Attachments
-
- elekt-paljenje.pdf.zip
- (57.7 KiB) Downloaded 316 times
Last edited by LAF on 22-02-2017, 21:34, edited 1 time in total.
Re: Boost up DC/DC i CDI sistem paljenja
Opet ti fly back.... Feedback, ili ti po naski povratna sprega.
Tiristor naopako montiran, nece da valja. Montiran pre diode, nece da valja...
Dioda antiparalelno bobini nije losa ideja. Tako da je ubaci.
33mA je premalo za mosfet pri toj struji. Za to ti treba bar par stotina mA, pogotovo jer ti insistiras na visim frekfencijama. Ja bi ganjao neki drajver od barem amper dva. Tako da ti mosfet sto manje vremena provodi u linearnom rezimu.
Arduino jako upitna stvar. Jer se tajming meri u ns, a sa gomilom smeca iza pozadine koju radi u loop funkciji tolika preciznost pada u vodu.
Mozda ti ovo pomogne
http://www.sportdevices.com/ignition/ignition.htm
Ovo okidanje direktno sa pickup na 12stepeni uopste nije losa ideja, u slucaju da crkne mcu ili nesto...
Evo kako sam ja resio na picu stepup konverter: Zadan je max PWM signal na 70%. PWM je podesen tako da ga gasi komparator. Jedan ulaz komparatora je Vfb, drugi ulaz je interni 5bit DAC, tako da mogu menjati izlazni napon iz koda po zelji. Zbog zadavanja pwm-a na odredjenu max vrednost sa fiksnim ulaznim naponom(5V sa usb-a) ogranicio sam i max izlaznu snagu(za napone vece od 5V).
Konkretno u ovom slucaju bilo je potrebno oko 40V 30mA. Tako da je mosfet mogao ici bez nekog jaceg drajvera.
Sa seme je obrisana gomila kondezatora oko PIC-a radi preglednosti. Bas kao sto si i sam rekao pola uredjaja ti je zablokiralo kada si ukljucio, tako da moras dobro obratiti paznju raspored vodova kroz koje tece visoka struja. Jedan krug je napajanje kalem tranzistor masa na napajanje. Drugi je napajanje kalem dioda kondezator bobina masa, treci krug je tiristor kondezator bobina.
Ni u jednoj od ovih petlji ne sme da ti se nadje MCU.
Valjda sam ti bar malo pomogao... Honda NSR je imala CDI resen sa PIC-em.
EDIT: Laf bio brzi, i da se nadovezem, prepunjavanje kondezatora je jako bitna stvar. Jer on ce se za 1,5mS napuniti na 300v, ali sta kada su obrtaji mali ispod 1000 obrtaja, tada ide impuls svakih 15mS ili koliko vec, pa ce se kondezator moci napuniti na puno vise od 300V.
EDIT2:
Razlicite su bobine za 12V i za 300V cdi...
Tiristor naopako montiran, nece da valja. Montiran pre diode, nece da valja...
Dioda antiparalelno bobini nije losa ideja. Tako da je ubaci.
33mA je premalo za mosfet pri toj struji. Za to ti treba bar par stotina mA, pogotovo jer ti insistiras na visim frekfencijama. Ja bi ganjao neki drajver od barem amper dva. Tako da ti mosfet sto manje vremena provodi u linearnom rezimu.
Arduino jako upitna stvar. Jer se tajming meri u ns, a sa gomilom smeca iza pozadine koju radi u loop funkciji tolika preciznost pada u vodu.
Mozda ti ovo pomogne
http://www.sportdevices.com/ignition/ignition.htm
Ovo okidanje direktno sa pickup na 12stepeni uopste nije losa ideja, u slucaju da crkne mcu ili nesto...
Evo kako sam ja resio na picu stepup konverter: Zadan je max PWM signal na 70%. PWM je podesen tako da ga gasi komparator. Jedan ulaz komparatora je Vfb, drugi ulaz je interni 5bit DAC, tako da mogu menjati izlazni napon iz koda po zelji. Zbog zadavanja pwm-a na odredjenu max vrednost sa fiksnim ulaznim naponom(5V sa usb-a) ogranicio sam i max izlaznu snagu(za napone vece od 5V).
Konkretno u ovom slucaju bilo je potrebno oko 40V 30mA. Tako da je mosfet mogao ici bez nekog jaceg drajvera.
Sa seme je obrisana gomila kondezatora oko PIC-a radi preglednosti. Bas kao sto si i sam rekao pola uredjaja ti je zablokiralo kada si ukljucio, tako da moras dobro obratiti paznju raspored vodova kroz koje tece visoka struja. Jedan krug je napajanje kalem tranzistor masa na napajanje. Drugi je napajanje kalem dioda kondezator bobina masa, treci krug je tiristor kondezator bobina.
Ni u jednoj od ovih petlji ne sme da ti se nadje MCU.
Valjda sam ti bar malo pomogao... Honda NSR je imala CDI resen sa PIC-em.
EDIT: Laf bio brzi, i da se nadovezem, prepunjavanje kondezatora je jako bitna stvar. Jer on ce se za 1,5mS napuniti na 300v, ali sta kada su obrtaji mali ispod 1000 obrtaja, tada ide impuls svakih 15mS ili koliko vec, pa ce se kondezator moci napuniti na puno vise od 300V.
EDIT2:
Razlicite su bobine za 12V i za 300V cdi...