Regulacija jednofaznog motora
Moderators: pedja089, stojke369, [eDo], trax, LAF
Regulacija jednofaznog motora
Ima li neko praktičnog iskustva sa regulacijom broja obrtaja jednofaznog AC motora tj. motora sa kondenzatorom uz primjenu tiristorskog regulatora tj. bez frekventnog pretvarača.
Trebam regulisati broj obrtaja jednofaznog motora 2950 o/min snage 400W, a razmišljam mogu li za te svrhe iskoristiti tiristorski regulator broja obrtaja koji je demontiran sa ručne bušilice snage 1500W. Ako je neko ovo vće radio unaprijed hvala na sugestijama ...
Trebam regulisati broj obrtaja jednofaznog motora 2950 o/min snage 400W, a razmišljam mogu li za te svrhe iskoristiti tiristorski regulator broja obrtaja koji je demontiran sa ručne bušilice snage 1500W. Ako je neko ovo vće radio unaprijed hvala na sugestijama ...
Re: Regulacija jednofaznog motora
Na linku http://www.elektronika.ba/forum/viewtop ... =5455&f=10 vidim da je ova tema već bila otvarana, ali niko nije iznio praktična iskustva ... Kao što rekoh frekventni pretvarač ne dolazi obzir zbog visoke cijene - treba mi pouzdan regulator po cijeni do max 50EUR ...
Re: Regulacija jednofaznog motora
KONEL-Laktaši proivodi neke regulatore o kojima kaže sledeće:
A na nekim forumima sam čitao da je moguće regulisati manje motore s tim da se reguliše samo glavni namotaj, a pomoćni s kondenzatorom se direktno veže.
Evo u ovom dokumentu na stranici 8 imaš jednu takvu šemu.
Code: Select all
Ovaj uređaj, koji je po konstrukciji fazni regulator, je namjenjen regulisanju broja obrtaja asinhonih motora (AM) koji u pogonu imaju lakšu mehaničku karakteristiku, što je slučaj kod radijalnog ventilatora. Bitno je napomenuti da pri radu AM sa ovom vrstom regulatora, polazni moment se višestruko smanjuje pri nižim naponima i broju obrtaja, pa se u skladu sa tim i vrši upravljanje pogonom.
Evo u ovom dokumentu na stranici 8 imaš jednu takvu šemu.
- Attachments
-
- regulacija trijakom induktivnih opterecenja.zip
- (82.28 KiB) Downloaded 1666 times
Ako kaniš pobijediti, ne smiješ izgubiti
Re: Regulacija jednofaznog motora
@WhiteHead - hvala na podacima. Ovaj fajl o primjeni triaka je od koristi.
Za ovu firmu iz Laktaša sam od ranije znao, ali ja već imam regulator proizvodnje BOSCH i prije nego što ga isprobam volio bih čuti iskustva ljudi koji su već radili sa ovime.
Jedan kolege mi reče da je radio ovakvu regulaciju, ali je kompenzirao induktivitet motora kondenzatorima te je dobio elektromotor koji skoro pa omski otpor tako da je regulacija išla bez problema ...
Za ovu firmu iz Laktaša sam od ranije znao, ali ja već imam regulator proizvodnje BOSCH i prije nego što ga isprobam volio bih čuti iskustva ljudi koji su već radili sa ovime.
Jedan kolege mi reče da je radio ovakvu regulaciju, ali je kompenzirao induktivitet motora kondenzatorima te je dobio elektromotor koji skoro pa omski otpor tako da je regulacija išla bez problema ...
Re: Regulacija jednofaznog motora
Već duže vrijeme pokušavam to isto napraviti, samo kod mene je 200W motor. Kolega koji je frigomehaničar mi je donio ovakav regulator:
http://tinyurl.com/lrmmks4
http://tinyurl.com/lpj5gec
Prvo sam regulirao glavnu i pomoćnu fazu, nije mi uspjelo, motor bi se zaustavio.
Zatim sam spojio ovako kako je WhiteHead napisao, tj. regulirao glavni namotaj, malo bolja regulacija ali opet bi se zaustavio.
Kolega koji mi je donio regulator kaže da ih postavlja na ventilatore chillera, te da tamo rade super, isto monofazni asinkroni motori sa kondenzatorom.
Prije ovoga sam probavao i sa regulacijom iz usisavača.
Ima na Darkovoj stranici nekakav regulator, poslao sam mu u vezi toga davno PM ali nije odgovorio.
http://darkoelektronik.webs.com/apps/ph ... =109747241
Evo nešto slično onomu što je postavio WhiteHead:
http://www.sendspace.com/file/p8hvgg
Ako uspiješ naći rješenje javi!
http://tinyurl.com/lrmmks4
http://tinyurl.com/lpj5gec
Prvo sam regulirao glavnu i pomoćnu fazu, nije mi uspjelo, motor bi se zaustavio.
Zatim sam spojio ovako kako je WhiteHead napisao, tj. regulirao glavni namotaj, malo bolja regulacija ali opet bi se zaustavio.
Kolega koji mi je donio regulator kaže da ih postavlja na ventilatore chillera, te da tamo rade super, isto monofazni asinkroni motori sa kondenzatorom.
Prije ovoga sam probavao i sa regulacijom iz usisavača.
Ima na Darkovoj stranici nekakav regulator, poslao sam mu u vezi toga davno PM ali nije odgovorio.
http://darkoelektronik.webs.com/apps/ph ... =109747241
Evo nešto slično onomu što je postavio WhiteHead:
http://www.sendspace.com/file/p8hvgg
Ako uspiješ naći rješenje javi!
Re: Regulacija jednofaznog motora
@Amir_H ti baš i ne spadaš u početnike, tek sad vidjeh u kojoj grupi je otvoren topic....
@Cosa, vjerovatno je u ovome razlog:
Nego postavio bih pitanje za bolje znalce od mene.
Dali bi radio neki nazovi-frekventni regulator koji bi bilo lako napraviti s pic-em i H-mostom sa snažnijim fet-ovima.
U programu bi se regulisala frekfencija, promjena polariteta i duty-cycle.
Oblik napona naravno ne bi bila sinusoida nego nešto kao kvadratni, al znam da sam prije pravio one DC/AC pretvarače za pumpu centralnog grijanja i nije joj smetao nesinusoidan napon.
Dali bi se ovakvim "čudom" mogao regulisati asihroni monofazni motor ???
@Cosa, vjerovatno je u ovome razlog:
Code: Select all
Ovaj uređaj, koji je po konstrukciji fazni regulator, je namjenjen regulisanju broja obrtaja asinhonih motora (AM) koji u pogonu imaju lakšu mehaničku karakteristiku, što je slučaj kod radijalnog ventilatora.
Dali bi radio neki nazovi-frekventni regulator koji bi bilo lako napraviti s pic-em i H-mostom sa snažnijim fet-ovima.
U programu bi se regulisala frekfencija, promjena polariteta i duty-cycle.
Oblik napona naravno ne bi bila sinusoida nego nešto kao kvadratni, al znam da sam prije pravio one DC/AC pretvarače za pumpu centralnog grijanja i nije joj smetao nesinusoidan napon.
Dali bi se ovakvim "čudom" mogao regulisati asihroni monofazni motor ???
Ako kaniš pobijediti, ne smiješ izgubiti
Re: Regulacija jednofaznog motora
@Cosa - kao što je WhiteHead već napisao vjerovatno se zaustavljalo sve zbog momentne karakteristike tereta tj. karakteristike radne mašine, a možda i zbog DC komponente. Je li isti problem bio i kada si koristio regulator iz usisivača ?
Kao što sam već napisao jedan kolega mi reče da za uspješnu regulaciju treba induktivitet namota elektromotora kompenzirati kondenzatorima tako da motor od izuzetno induktivnog tereta postane "slabo" induktivan. Osim ovoga treba dakako voditi računa o spomenutoj momentnoj karakteristici odnosno moment motora u svakom trenutku mora biti veći od momenta gonjene mašine ili će se zaustavirti.
@WhiteHead - to sa pic-em i H-mostom sa snažnijim fet-ovima možeš uraditi. Posljedica nesinusoidalnosti će biti malo veće zagrijavanje motora i veće naprezanje izolacije. Međutim kada je u pitanju pogon pumpe centralnog grijanja koji ima "laganu" mehaničku karakteristiku tako da bi tu trebao raditi i ovaj uređaj iz Laktaša ...
Kao što sam već napisao jedan kolega mi reče da za uspješnu regulaciju treba induktivitet namota elektromotora kompenzirati kondenzatorima tako da motor od izuzetno induktivnog tereta postane "slabo" induktivan. Osim ovoga treba dakako voditi računa o spomenutoj momentnoj karakteristici odnosno moment motora u svakom trenutku mora biti veći od momenta gonjene mašine ili će se zaustavirti.
@WhiteHead - to sa pic-em i H-mostom sa snažnijim fet-ovima možeš uraditi. Posljedica nesinusoidalnosti će biti malo veće zagrijavanje motora i veće naprezanje izolacije. Međutim kada je u pitanju pogon pumpe centralnog grijanja koji ima "laganu" mehaničku karakteristiku tako da bi tu trebao raditi i ovaj uređaj iz Laktaša ...
Re: Regulacija jednofaznog motora
Ja sam u međuvremenu promijenio plan te planiram iskoristiti kolektorski motor tako da ovo vjerovatno neću isprobati ...
Re: Regulacija jednofaznog motora
Da, sigurno je do toga.WhiteHead wrote: @Cosa, vjerovatno je u ovome razlog:Code: Select all
Ovaj uređaj, koji je po konstrukciji fazni regulator, je namjenjen regulisanju broja obrtaja asinhonih motora (AM) koji u pogonu imaju lakšu mehaničku karakteristiku, što je slučaj kod radijalnog ventilatora.
Isto tako se ponašao i sa regulacijom od usisavača.Amir_H wrote:@Cosa - kao što je WhiteHead već napisao vjerovatno se zaustavljalo sve zbog momentne karakteristike tereta tj. karakteristike radne mašine, a možda i zbog DC komponente. Je li isti problem bio i kada si koristio regulator iz usisivača ?
Znači cosφ bi mu trebalo dotjerati da bude što bliže 1.Amir_H wrote: Kao što sam već napisao jedan kolega mi reče da za uspješnu regulaciju treba induktivitet namota elektromotora kompenzirati kondenzatorima tako da motor od izuzetno induktivnog tereta postane "slabo" induktivan. Osim ovoga treba dakako voditi računa o spomenutoj momentnoj karakteristici odnosno moment motora u svakom trenutku mora biti veći od momenta gonjene mašine ili će se zaustavirti.
Ako nađem kondenzatore probat ću i to.
Radi se o motoru koji preko reduktora vrti ražanj, sad se okreće 12. puta u minuti, dok je optimalno 4-6. okr/min. Meni treba 50% smanjenje brzine.
Znam da je najbolje to pokušati riješiti mehanikom (dodatnim remenicama), ali nema baš puno mjesta za takvo rješenje.
Re: Regulacija jednofaznog motora
Ma što ne reče odmah da se malo aktivnije i brojnije uključimo....Cosa wrote:Radi se o motoru koji preko reduktora vrti ražanj,
Ako kaniš pobijediti, ne smiješ izgubiti
Re: Regulacija jednofaznog motora
Pre 7-8 god video sam kod nekog uradjen trofazni frekfenciski regulator gde su fetovi spajali svaku fazu na 310V(grec i kondezator kao kod pc napajanja) ili na minus.
U nekoj paralelnoj memoriji bio je zapisan redosled paljenja tranzistora, i na adresnom ulazu memorije je bio 4060, ako se ne varam, na cijem oscilatoru je bio potenciometar za podesavanje brzine.
U nekoj paralelnoj memoriji bio je zapisan redosled paljenja tranzistora, i na adresnom ulazu memorije je bio 4060, ako se ne varam, na cijem oscilatoru je bio potenciometar za podesavanje brzine.
Re: Regulacija jednofaznog motora
da i ja napisem svoja iskustva ukratko
monofazni motor (i kavezni i kolektorski) moguce je regulirati sa najobicnijim dimerom za svetlo + zracna zavijnica u seriju (20-ak namotaja zice fi 0,6, posto je induktivno opterecenje) ako je snaga potrosnje konstantna, a ako se opterecenje mijenja onda treba koristit frekv. reg. ili neku semu sa trijkom, al da ima povratnu vezu
ima neka sema sa IC-om U3008B za koju kazu da prati izlazni stupanj i da je broj okretaja stabilan ako se opterecenje mijenja (nisam probao jer cip kosta oko 20 eura, a nije mi tolko od koristi bilo da je broj okretaja fiksan)
http://imageshack.us/a/img835/7442/yk9i.png
http://imageshack.us/a/img69/5137/s2bt.png
ako je neko radio sa ovom semom neka podjeli iskustva
monofazni motor (i kavezni i kolektorski) moguce je regulirati sa najobicnijim dimerom za svetlo + zracna zavijnica u seriju (20-ak namotaja zice fi 0,6, posto je induktivno opterecenje) ako je snaga potrosnje konstantna, a ako se opterecenje mijenja onda treba koristit frekv. reg. ili neku semu sa trijkom, al da ima povratnu vezu
ima neka sema sa IC-om U3008B za koju kazu da prati izlazni stupanj i da je broj okretaja stabilan ako se opterecenje mijenja (nisam probao jer cip kosta oko 20 eura, a nije mi tolko od koristi bilo da je broj okretaja fiksan)
http://imageshack.us/a/img835/7442/yk9i.png
http://imageshack.us/a/img69/5137/s2bt.png
ako je neko radio sa ovom semom neka podjeli iskustva
Nikad briga, nikad stres, pijte samo Kraš Express
Re: Regulacija jednofaznog motora
I ja sam tako nešto mislio, samo monofazno tj. još lakše za izvedbu.pedja089 wrote:Pre 7-8 god video sam kod nekog uradjen trofazni frekfenciski regulator gde su fetovi spajali svaku fazu na 310V(grec i kondezator kao kod pc napajanja) ili na minus.
U nekoj paralelnoj memoriji bio je zapisan redosled paljenja tranzistora, i na adresnom ulazu memorije je bio 4060, ako se ne varam, na cijem oscilatoru je bio potenciometar za podesavanje brzine.
I u tom slučaju koji si ti vidio sigurno nije bilo sinusoide.
A otvarao sam i orginalne frkventne i svi su rađeni na taj način, mrežni napon se ispravi i onda ide neki IGBT modul upravljan MC-om, gdje sigurno ima i D/A konverzije da bi se dobil sinusoida.
@Kizbaja, nebih se baš složio s tobom, možda neke male snage, ali recimo 1kVA.....a kolega @cosa je to već probao.
Prvom prilikom ću probati nešto, pa javim u svakom slučaju.
Ako kaniš pobijediti, ne smiješ izgubiti
Re: Regulacija jednofaznog motora
U ovoj izvedbi definitivno nije u pitanju sinus. Sa pravougaonim naponom se napaja motor, a struja u tom slucaju nije pravougaonog oblika, zbog induktivnosti motora(Bice nekog trouglastog oblika). Tako da bi to sve trebalo lepo da radi...
Ali ista je izvedba i za sinus, samo drugacije odradjeno upravljanje.
Koliko znam struja na frekfentnim regulatorima jeste sinusna, i to se odradjuje PWM-om, ali napon je pravougaonog oblika. Sad da li se koriste dodatni LC filteri ili se koristi sama induktivnost motora da bi se dobila struja sinusnog oblika to ne znam.
Nisam zalazio u frekfentne regulatore...
Kad imas dobar H most, dalje se prilicno lako igrati...
Samo treba obezbediti da nikako ne moze da dodje do uzduznog provodjenja mosta.
Recimo na svaki gejt staviti RD clan, tako da je dioda okrenuta da provodi pri praznjenju gejta.
Za drajver mozda neki IR211X i to bi sa bilo kojim uC trebalo da radi bez problema...
Edit:
http://www.microchip.com/stellent/idcpl ... e=en012011
Ali ista je izvedba i za sinus, samo drugacije odradjeno upravljanje.
Koliko znam struja na frekfentnim regulatorima jeste sinusna, i to se odradjuje PWM-om, ali napon je pravougaonog oblika. Sad da li se koriste dodatni LC filteri ili se koristi sama induktivnost motora da bi se dobila struja sinusnog oblika to ne znam.
Nisam zalazio u frekfentne regulatore...
Kad imas dobar H most, dalje se prilicno lako igrati...
Samo treba obezbediti da nikako ne moze da dodje do uzduznog provodjenja mosta.
Recimo na svaki gejt staviti RD clan, tako da je dioda okrenuta da provodi pri praznjenju gejta.
Za drajver mozda neki IR211X i to bi sa bilo kojim uC trebalo da radi bez problema...
Edit:
http://www.microchip.com/stellent/idcpl ... e=en012011
Re: Regulacija jednofaznog motora
evo naso sam izvor od one seme sta sam okacio
pise da moze do 600w do 3kw
http://www.electronica.mk/all_articles/ ... 2008B.html
mozda bi se promjenom vrijednosti otpornika mogli regulirat i slabiji motori??
ako neko napravi nek javi
pise da moze do 600w do 3kw
http://www.electronica.mk/all_articles/ ... 2008B.html
mozda bi se promjenom vrijednosti otpornika mogli regulirat i slabiji motori??
ako neko napravi nek javi
Nikad briga, nikad stres, pijte samo Kraš Express
Re: Regulacija jednofaznog motora
U pitanju je ražanj ? Lijepo
Moj radni kolega pravi "jagnjeće" ražnjeve pogonjene motorom od brisača automobila - prednost im je što se po potrebi napajaju sa akumulatora automobila negdje na izletu tj. ne treba obavezon imati mrežu 230V.
Neko je spominao dimmer (potamnjivač) za svjetlo - oni se mogu iskoristiti, ali većina njih su manje snage, jer su i sijalice (žarulje) do 150 W. Postoje dimmeri za ugradnju u elektroormar koji su veće snage i mogu se iskoristiti.
Moj radni kolega pravi "jagnjeće" ražnjeve pogonjene motorom od brisača automobila - prednost im je što se po potrebi napajaju sa akumulatora automobila negdje na izletu tj. ne treba obavezon imati mrežu 230V.
Neko je spominao dimmer (potamnjivač) za svjetlo - oni se mogu iskoristiti, ali većina njih su manje snage, jer su i sijalice (žarulje) do 150 W. Postoje dimmeri za ugradnju u elektroormar koji su veće snage i mogu se iskoristiti.
Re: Regulacija jednofaznog motora
Ovo što je @Pedja089 postavio je neka izvedba frekventnog....
A ovo od @Kizbaje je isto princip dimera,(sa dodatnim funkcijama) jer koliko se sjećam sa trijacima se može praviti samo "odsijecanje" sinusoide, i tu sigurno važi ovo:
Amire, ražnjevi uvijek idu na 12 V, nikad ne znaš kod će te ražanj odvesti...
A ovo od @Kizbaje je isto princip dimera,(sa dodatnim funkcijama) jer koliko se sjećam sa trijacima se može praviti samo "odsijecanje" sinusoide, i tu sigurno važi ovo:
Uostalom iC košta oko 5 USD na e-baju pa nije skupo za probati.je namjenjen regulisanju broja obrtaja asinhonih motora (AM) koji u pogonu imaju lakšu mehaničku karakteristiku, što je slučaj kod radijalnog ventilatora.
Amire, ražnjevi uvijek idu na 12 V, nikad ne znaš kod će te ražanj odvesti...
Ako kaniš pobijediti, ne smiješ izgubiti