Zamislimo npr. zavojnicu s jezgrom pokraj koje
se okrece rotor od hard disca sa 8 magneta postavljenih
tako da su svi okrenuti NORTH prema zavojnici, a brate
ako ih okrenemo tako da svaki drugi bude SOUTH tada
će vrtnja tog rotora kad kroz zavojnicu pustimo struju
biti još puno brža...Dakle, opisao sam klasičan bedini ssg...
Zamislimo sad da maknemo zavojnicu i umjesto nje postavimo
dugačak magnet (tako da neutraliziramo što više djelovanje
suprotnog pola magneta ) i zavrtimo rotor...Dogodit će se što ?
NIšta ! Zašto ? Zato što čak kada bi imali magnet čiji je suprotan
kraj sasvim(100 %) neutraliziran rotor se ne bi uspio okratati
jer bi NORTH pol od tog dugačkog magneta istovremeno odbijao
i magnete koji prilaze tom dugačkom magnetu, a ne samo magnete
koji su mu došli u ravninu da bi ih ovaj dugački magnet odbio u
samo jednom smjeru kako se mnogi muče i dovijaju u raznim
experimetnima ne bi li natjerali rotor da se vrti dakle, samo u tom
jednom smjeru, a ne da brzo stane zbog djelovanja onog dugačkog
stacionarnog magneta koji zamjenjuje zavojnicu protjecanu strujom
i prema dolazećim magnetima, a ne samo odlazećim....
Eto, nakon ovog kratkog uvoda slijedi napokon pitanje :
...U čemu je kvaka kod tih elektromagneta da oni uspijevaju
odbijati magnete u samo jednom smjeru, a da ne djeluju na dolazeće
magnete u suprotnom smjeru, dapače, elektromagnetima čak niti
ne predstavlja prepreku ako su magneti postavljeni naizmjence NORTH
SOUTH, čak što više, takav raspored uzrokuje još bržu vrtnju rotora
u kombinaciji s elektromagnetom jer tek tada imamo pravo (jače)
magnetno polje...Međutim ako je elektromagnet kako mu i samo ime
kaže u biti magnet samo što mu magnetno polje nastaje na način da
kroz zavojnicu propuštamo struju pa ga npr. preko feromagnetične
jezgre još bolje usmjerimo (pravilo desne ruke) u određenom smjeru
ZAŠTO se onda taj elektromagnet i ne ponaša kao klasičan magnet
nego ima čudno (iako nasreću DOBRO) svojstvo da se ne ponaša tako
opstruirajuće prema ovim rotirajućim magnetima kao što se ponaša
klasičan permanentni magnet ???....
lako ili teško pitanje ?
Moderators: pedja089, stojke369, [eDo], trax, LAF
lako ili teško pitanje ?
banana
Re: lako ili teško pitanje ?
Ovo je samo pitanje... ni lako ni teško!
"Klasični" magnet i elektromagnet imaju potpuno ista svojstva... pod uvjetom da kroz elektromagnet protiče istosmjerna struja...
Uvjet rada elektromotora (a to je suština tvog pitanja), je PROMJENA jačine i smjera magnetnog polja, koja se postiže na različite načine, ovisno o konstrukciji motora i struji na koju se motor priključuje...

Dakle, direktan odgovor na tvoje zašto je - zato što magnetno polje nije konstantno ni homogeno

"Klasični" magnet i elektromagnet imaju potpuno ista svojstva... pod uvjetom da kroz elektromagnet protiče istosmjerna struja...
Uvjet rada elektromotora (a to je suština tvog pitanja), je PROMJENA jačine i smjera magnetnog polja, koja se postiže na različite načine, ovisno o konstrukciji motora i struji na koju se motor priključuje...


Dakle, direktan odgovor na tvoje zašto je - zato što magnetno polje nije konstantno ni homogeno

Re: lako ili teško pitanje ?
Shenda u pravu si, al koga ovo pitanje zagolica kao mene ilustrativnije informacije
može pronaći ovdje :
http://electronics.howstuffworks.com/motor1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ustvari me mučila uloga komutatora u dc motoru, ne znajući čemu točno služi
i kako točno radi, posumnjao sam da nije možda caka u nekom posebnom
svojstvu samog elektromagneta kao takvog, al izgleda da su stvari puno
prozaičnije, kao što je i bilo za očekivati...Komutator svojom preciznošću
izvedbe i genijalnošću ideje omogućava zamjenu polova baterije, a time
ustvari zamjenu polova rotirajuće zavojnice (elektromagneta) u točno
određenom trenutku tj. točno kad zavojnica dolazi u najbližu točku u odnosu
na određeni pol potkovičastog magneta statora...U svakom slučaju hvala na
odgovoru !
može pronaći ovdje :
http://electronics.howstuffworks.com/motor1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ustvari me mučila uloga komutatora u dc motoru, ne znajući čemu točno služi
i kako točno radi, posumnjao sam da nije možda caka u nekom posebnom
svojstvu samog elektromagneta kao takvog, al izgleda da su stvari puno
prozaičnije, kao što je i bilo za očekivati...Komutator svojom preciznošću
izvedbe i genijalnošću ideje omogućava zamjenu polova baterije, a time
ustvari zamjenu polova rotirajuće zavojnice (elektromagneta) u točno
određenom trenutku tj. točno kad zavojnica dolazi u najbližu točku u odnosu
na određeni pol potkovičastog magneta statora...U svakom slučaju hvala na
odgovoru !
banana