Pregledao sam na netu razne načine stvaranja potrebne iskre sa bobinom, od onog jednostavnog mehaničkog sa platinama, pa onda tranzistorsko ili tiristorsko paljenje sa bobinom i na kraju CDI (Capacitive Discharge Ignition) sa nekim specijalnim transformatorom.
Pošto će mi trebat za VN za neki probni TC, pogledao sam i malo Tesline spise i nadjem medju listom njegovih patenata i patent broj 609 250 "Electrical igniter for gas engines"
Kad sam uporedio taj njegov patent sa standardnim mehaničkim načinom dobijanja iskre preko platinastog prekidača bilo je dosta razlike. Ne znam zašto se te stvari mijenjaju ako je u patentu bilo napisano kako treba.
Jel neko upotrebljavao ovakav spoj već prije ????
evo link za patent pdf : http://www.pat2pdf.org/" onclick="window.open(this.href);return false; samo treba ukucati broj patenta 609250
Nije sad valjda da patent ne važi ili ne valja, ali evo nekih razlika :
-kod Tesline bobine imamo u seriji sa akumulatorom jednu prigušnicu, odnosno zavojnicu velikog
induktiviteta, kod standardne to nemamo
-kod Tesline bobine kondenzator je u seriji sa primarom pa onda ta komplet serija u paralelu sa prekidačem, kod standardne to nije slučaj. Kod standardne bobine kondenzator služi samo kao “zaštita prekidača“ i sav napon koji on preuzme u trenutku prekida strujnog kola, izgubi se kad se prekidač zatvori jer ga prekidač kratko spaja! Kondenzator kod Tesline bobine igra glavnu ulogu , jer kad se prekidač otvori on preuzme sav napon sa prigušnice i kad se prekidač zatvori prazni se kroz primar i indukuje u sekundaru visoki napon, visoke frekvencije. Pitate se čemu to ? Pa veću promjenu struje ćemo dobiti pražnjenjem kondenzatora , kondenzatori mogu dati veću početnu struju nego baterija, jer nemaju « unutrašnji otpor » koji dodatno ograničava struju. Tako su i nastali CDI !
-Teslina bobina nema željezno jezgro , nego je obični vazdušni transformator al zato
željezno jezgro treba da ima prigušnica (zbog velikog induktiviteta)
Još nešto interesantno u vezi svega toga je opterećenost akumulatora. Kad se prekidač zatvori imamo klasično RL kolo. ako prekidač radi npr. 5 puta u sekundi i ako je R=1om a L=0.5 H, za vrijeme od 0.2 sekunde koliko traje taj jedan period, struja će porasti tek na 33% svoje vrijednosti odnosno 33% od 12A je 4A. Ako je rad prekidača brži, struja logično opada. Znači imamo nominalnu struju za akumulator a imamo i visoki napon na izlazu.
Jel itko probao spojiti standardnu bobinu na ovakav način kao u patentu??
Sva iskustva su dobrodošla.
Teslina "bobina"
Moderators: pedja089, stojke369, [eDo], trax
Re: Teslina "bobina"
Mladi kolega, veće je sve to probano i nije dalo baš neke pozitivne rezultate.
Svi dostupni Teslini patenti su višestruko ispitivani i uloženo je jako puno vremena, truda i novaca da bi se iz njih izvukla ekonomska korist.
Što se tiče Tesline "bobine" u praksi baš i ne hoda kako je on to zamislio. Probano i ne radi!
Zato su ljudi napravili druge načine i sisteme koji više manje uspješno funkcioniraju.
Što se tiče kondenzatora kod klasičnog paljenja on ne služi samo da bi zaštitio platinsku dugmad, jer bez njega auto obično neće da upali!
Spajanje prigušnice u seriju s bobinom ne dobiva se ništa korisno jer je praktički serijski vezan još jedan potrošač tako da na bobinu dolazi manji napon, ograničena je struja u primarnom krugu a samim time i smanjena energija iskre na sekundaru.
Bobina sa zračnom jezgrom bi bila vrlo nezgrapna jer bi za odgovarajuću energiju iskre morala biti pozamašnih dimenzija, a što baš ne odgovara proizvođačima automobila a još manje motora, kosilica i slično.
Svi dostupni Teslini patenti su višestruko ispitivani i uloženo je jako puno vremena, truda i novaca da bi se iz njih izvukla ekonomska korist.
Što se tiče Tesline "bobine" u praksi baš i ne hoda kako je on to zamislio. Probano i ne radi!
Zato su ljudi napravili druge načine i sisteme koji više manje uspješno funkcioniraju.
Što se tiče kondenzatora kod klasičnog paljenja on ne služi samo da bi zaštitio platinsku dugmad, jer bez njega auto obično neće da upali!
Spajanje prigušnice u seriju s bobinom ne dobiva se ništa korisno jer je praktički serijski vezan još jedan potrošač tako da na bobinu dolazi manji napon, ograničena je struja u primarnom krugu a samim time i smanjena energija iskre na sekundaru.
Bobina sa zračnom jezgrom bi bila vrlo nezgrapna jer bi za odgovarajuću energiju iskre morala biti pozamašnih dimenzija, a što baš ne odgovara proizvođačima automobila a još manje motora, kosilica i slično.
Re: Teslina "bobina"
Ja bas neznam mnogo o tome kako je bobina spojena jer me bas ne zanima previse ali ti onaj link barem meni ne radi.
Pozz
Pozz
Re: Teslina "bobina"
Evo novi link sa svim patentima: http://purco.qc.ca/ftp/Inventors/Nikola" onclick="window.open(this.href);return false; ... a/Patents/
a u txt fajlu "aa-patents-list.txt" imate spisak patenata sa kraćim opisom, a pod brojem "pat609250" je
Teslina "bobina" . Iako u komentaru za taj patent piše :
"81) U.S. Patent 609250 - Electrical Igniter for Gas Engines - 1898 August 16 - Ignition system principles used today in automobiles; Operation of a machine that requires a spark, flame, or any other similar effect; More certain and satisfactory for use of and control by the machine or apparatus; Charging and discharging a condenser through switch or communicator "
to danas nije slučaj. Ko ne vjeruje neka pogleda šemu spoja Tesline bobine i šemu spoja standardne bobine.
a u txt fajlu "aa-patents-list.txt" imate spisak patenata sa kraćim opisom, a pod brojem "pat609250" je
Teslina "bobina" . Iako u komentaru za taj patent piše :
"81) U.S. Patent 609250 - Electrical Igniter for Gas Engines - 1898 August 16 - Ignition system principles used today in automobiles; Operation of a machine that requires a spark, flame, or any other similar effect; More certain and satisfactory for use of and control by the machine or apparatus; Charging and discharging a condenser through switch or communicator "
to danas nije slučaj. Ko ne vjeruje neka pogleda šemu spoja Tesline bobine i šemu spoja standardne bobine.
Re: Teslina "bobina"
http://purco.qc.ca/ftp/Inventors/Nikola" onclick="window.open(this.href);return false; ... a/Patents/
Re: Teslina "bobina"
bolje ovako : http://purco.qc.ca/ftp/Inventors/" onclick="window.open(this.href);return false;
kad već nemože da uhvati čitav link. pronadjite pod imenima Nikolai Tesla , pa onda patents...
kad već nemože da uhvati čitav link. pronadjite pod imenima Nikolai Tesla , pa onda patents...