Izbor pogonskog motora - potrebna pomoc

Forum o svemu i svačemu, ALI vezanim za elektroniku.

Moderators: pedja089, stojke369, [eDo], trax, LAF

ArmyInfoForum.org
Pocetnik na forumu
Pocetnik na forumu
Posts: 37
Joined: 23-05-2008, 02:46
Location: Industrial designer
Contact:

Izbor pogonskog motora - potrebna pomoc

Post by ArmyInfoForum.org »

Uvod u problem

1. Platforma sa 6 tockova – moze eventualno 4 – bez problema
2. Tezina platforme maksimalnih 70 - 80 kilograma
3. Dva motora za pokretanje tockova – za levu i desnu stranu – upravljanje kao kod “tenka” – znaci jedan motor ukoci ili stane dok se drugi vrti - tako se skrece

Potrebna mi je pomoc oko sledeceg

Zamislite da imam manju platformu sa tockovima – koja je teska maksimalno 70 - 80 kilograma. Platforma ce imati 4 tocka a bice pokretana strujom – da li generator ili struja iz uticnice – to bi trebalo biti univerzalno – treba mi pomoc oko izbora motora koji bi sluzili za pokretanje te platforme. Motori bi trebalo da budu jaki ali mali potrosaci – brzina kretanja platforme je izmedju pola i jedan metar po sekundi – ne treba brze. Platforma bi trebalo da se koristi u urbanim sredinama mada je moguc i off road – ali za pocetak hajde da kazemo da se radi o nagibima izmedju 5 i 10 stepeni

Ograniceja – uslovi koriscenja

1. Izvor napajanja za motore bi mogao da im da maksimalno 600-700 wati – ako uzmemo da je izvor generator od 1 KW ostatak do 1 KW bi bio dovoljan da na istoj platformi rade jos neki uredjaji i da njihovo napajanje ne bude ugrozeno
2. Prenos na tockove sa elektormotora bi bio putem zupcastih kaiseva, zupcanika ili elasticnom vezom (kao kod onih busilica ili srafilica)
3. Motor mora imati mogucnost da radi i u jednu i u drugu stranu (napred nazad)
4. Relativna preciznost anvelopa upotrebe je pozeljna – u smislu da se mogu postici projektovane norme – npr u brzini kretanja ili slicno – kad to kazem mislim na to da nisu prevelika odstupanja u samom radu tih motora kao sto je naprimer njihov rad jedan naspram drugog ili posle prvog , treceg – hiljaditog paljenja.
5. Hladjenje motora – ako je bitno - sto lakse resivo – ako se platforma zaglavi ili udari u nesto da motori ne pregore – mada ce to kontrolisati rukovaoc – ali za svaki slucaj.
6. Masa i dimennzije – nisu bitne uz uslov da motori nisu preveliki i preteski. Shodno onome sto budem dobio kao preporuku cu se odluciti i izabrati nesto sto je po dimenzijama i tezini zadovoljavajuce – mada je bitniji faktor snaga motora i njegova efikasnost – pa i njegova potrosnja – jer ne bi trebalo da torsi preko 300 wati.
7. Najbolje bi bilo da motori rade na malim voltazama – tipa 24 ili slicno (kao kod kola)

Kad dobijem preporuku shodno mogucnostima ce biti odluceno kakav sistem prenosa ce biti – obzirom da nije potrebna prevelika brzina, mozda bude iskoriscen puzni prenos radi dobijanja boljeg iskoriscenja snage – ako je to moguce. Potrebna mi je preporuka za jedna ili vise tipova motora pa cu na osnovu karakteristika izabrati ono sto mi odgovara.

Ostalo sto je potrebno resiti – Ako se koristi generator koji moze da da 1 ili 1.2 Kilowata – koliko je ono sto on da upotrebljivo bez peglanja – Da li je potrebno tu struju na oredjeni nacin prvo ispeglati (akumulator npr) ili postoji neko drugo resenje. Takodje ce me interesovati koliki su “momenti” tih motora – u smislu kad ce najvise da povuku stuje (cugnu) i koliko je to – da li ce to biti u propisanim normama ili uvek mogu da ocekujem probijanje tih normi. U prvom momentu ce sve biti isprobavano sa obicnom strujom – dok se sve bude testiralo – ukljucim platformu u struju i pustim da radi – Bice potrebno napraviti nesto poput malog transformatora jer se ne ocekuje da motori rade na manjim voltazama.

Obzirom da stvarno nisam poznavalac ovoga sto pitam osim sto znam da postoje razlicite vrste struje za napajanje kao i razlicite vrste motora i slicno, vrlo bih cenio jedno opsirnije objasnjenje oko svega sto sam pitao, ili postavio kao referencu za ono sto mi treba.

Toliko za sad

Spel
User avatar
MladaNada
Stariji član
Stariji član
Posts: 2529
Joined: 20-05-2006, 14:57
Location: Banja Luka RS , Novi Sad RS , Herceg Novi CG

Post by MladaNada »

Vidi se da nisi poznavalac :)
1. Motor ne moze imati snage 700W i trositi 300W!
2. 2 Motora po 1.5kW bi ti bila dovoljna (to ti je oko 4 konjske snage)
Mozda bi mogao koristiti alternatore iz automobila?
ArmyInfoForum.org
Pocetnik na forumu
Pocetnik na forumu
Posts: 37
Joined: 23-05-2008, 02:46
Location: Industrial designer
Contact:

Post by ArmyInfoForum.org »

Izvor napajanja za motore bi mogao da im da maksimalno 600-700 wati
ako uzmemo da je izvor generator od 1 KW ostatak do 1 KW bi bio dovoljan da na istoj platformi rade jos neki uredjaji i da njihovo napajanje ne bude ugrozeno
mada je bitniji faktor snaga motora i njegova efikasnost – pa i njegova potrosnja – jer ne bi trebalo da torsi preko 300 wati.
Dva motora po 300 wati - to je napisano da se trazi - zar ne - procitaj ponovo - Ako i predju to - nije bitno - do maksimalno 700 wati

Procitaj ponovo gde je jednina a gde mnozina

Ako imam generator od 1 ili 1.2 KW - kako onda da uzmem motore koje ti predlazes - bas pametno

Spel
There is a huge difference between living and being alive!

http://www.armyinfoforum.org/
ArmyInfoForum.org
Pocetnik na forumu
Pocetnik na forumu
Posts: 37
Joined: 23-05-2008, 02:46
Location: Industrial designer
Contact:

Post by ArmyInfoForum.org »

Mislio sam da cu ovde dobiti odgovor na ono sto me interesuje - a u naslovu bas lepo pise - pomoc oko izbora motora - da li je to moguce. Zelja je da se ostane u normama koje sam i napisao, ali ....

Kolege koje rade sa mnom a ima nas nekoliko na ovom projektu su mi sugerisale da mozemo uzeti motore koji koriste i 220 v - jer kad vec generator daje 220 to je sasvim ok. Ideja je uzeti motore koje je najlakse nabaviti, koji nisu preskupi a odgovaraju onome sto nam treba.

Malo o projektu

Privatan projekat – u razradi – jos je u tzv fazi elaborata – dok se ne krene u konkretne stvari u smislu pravljenja programa, pic kontrolera i ispitivanja.

Ovo je projekat koji stosta krije iza ovoga sto je napisano - na njemu radi – saradjuje - za sada nekoliko ljudi a u njemu ce biti dosta elektronike, bice upravljan preko jednog lapa topa :), a skoro ce sasvim sigurno imati barem nekoliko usb pic controlera - mozda jedan koji ce kontrolisati oko 50-100 stvari a mozda to bude zbog sigurnosti podeljeno na vise – to je stvar izbora i stepena sigurnosti koji zelimo.

Ispalo je da vodim projekat jer je moja ideja – inace se bavim industrijskim dizajnom veci niz godina – volim da smisljam i usavrsavam stvari – pa mu ovo dodje kao veliko zadovoljstvo.

Nadam se da ce se ovde otvoriti diskusija oko svega ovoga – ne volim kad neko “krene” djonom kao sto se desilo iznad. Malo pazljivije citanje i sve ce biti u redu. Ne zelim da raspravljam o proslim stvarima – hajde da vidimo da na dalje bude sve kako treba.

Znaci traze se dva motora, da ne trose vise od 600 do 700 wati. Kombinovana snaga mora da bude dovoljna za pokretanje manjeg vozila tezine do 80 Kg

Zar ne postoje ljudi koji imaju iskustvo sa tim ovde – a bas sam se nadao da ce odgovori biti i opsirniji i masovniji – u smislu da cu svasta moci da cujem kao predloge.

Inace - za moderatore – ako mislite da tema nije na pravom mestu – slobodno je premestite gde zelite – ako mislite da ce biti bolje – sto da ne.

Spel
There is a huge difference between living and being alive!

http://www.armyinfoforum.org/
User avatar
MladaNada
Stariji član
Stariji član
Posts: 2529
Joined: 20-05-2006, 14:57
Location: Banja Luka RS , Novi Sad RS , Herceg Novi CG

Post by MladaNada »

Nisam krenuo "djonom" vec pokusavam da pomognem i otvorim diskusiju :wink:
Ako ti generator daje 220V onda bi pretvaranjem na nizi napon samo izgubio na efikasnosti!
Evo ti jedan predlog:
Motori od onih rucnih kosilica za travu imaju 350W mislim, posjedujem jedan takav. Kompaktni su, tako da bi mogli zajedno sa prenosom stati u kutije iznad tockova. Izracunaj da li bi 2 takva motora mogla pogoniti platformu.
Ali jedna stvar mi nije jasna. Ako ti generator daje 1.5kW prebacivanjem te mehanicke sile u elektricnu gubis na efikasnosti, ali pretpostavljam da zelis elektricni pogon. Kad vec imas generator, mozes napraviti hibridni pogon, tj. da se vozilo moze kretati i elektricnim motorima (pri cemu bih ti toplo preporucio da ubacis nekoliko akumulatora u kolo, sto bi pak znacajno povecalo tezinu platforme) ali i da mozes tockove pogoniti direktno kaisem sa generatora!
Pozdrav i bez ljutnje!
ArmyInfoForum.org
Pocetnik na forumu
Pocetnik na forumu
Posts: 37
Joined: 23-05-2008, 02:46
Location: Industrial designer
Contact:

Post by ArmyInfoForum.org »

Dodatni detalji –

Platforma je 1 x 1.5 m a pocetni klirens izmedju 15 i 20 cm

Citava platforma ce biti sastavljena iz generalno dva dela – Kuciste – nazvano kadica a sve sto se nalazi unutar bi trebalo biti van domasaja vode. Kadica bi trebala biti vodonepropusna. Ako stavim motore iznad tockova imam problem bas sa "vodom" ili izlozenoscu motora vodi, kisi, snegu, blatu i slucno. Iz tog razloga sam zamislio da ta "kada" ne bude busena, tj da nema rupe za osovine jer bi to opet donelo probleme vodonepropustljivosti. U tom slucaju motori van kade su malo bezveze, a veze o kojima pricam su moguce i zato ih i spominjem. Ne znam koliko bih izgubio sa ovim elasticnim vezama kao kod busilica, ali su mi one poprilicno primamljive – Ne znam koliko se puta mogu saviti – nadam se da mogu da ih koristim po uglovima do 180 ctepeni – zavisno od duzine. Onda bih mogao motore da postavim unuta kako zelim – npr uspravno a da taj deo prenosa izadje gore “iz kucista” i vrati se na dole ka tockovima sto mi deluje sasvim ok.

Ideja je da tockovi budu na posebnoj lakoj konstrukciji u koju bi se "kadica" samo uklopila stavljanjem odozgo - tockovi jesu na posebnoj konstrukciji ali je njihov pogon na drugom delu - tj toj kadici gde se ujedno nalazi i generator. Kadica se prosto zakaci za konstrukciju i to je to. Sva cetiri tocka - eventualno 6 ce biti nezavisni - i nece imati zajednicke osovine. Ono sto je jos bitno je mogucnost da citava platforma u odredjenom trenutku automatski (dugmence) bude spustena na zemlju - a to je nesto sto se moze uraditi i to je jedan od problema na kojem sada lomim "glavu". Mislim da se to da resiti lako, i tome ne pridajem previse, vec razmisljam o motorima – koje izabrati, kako ih smestiti i prenosu na tockove.

Inace moracu svakako da pretvaram napon na nizi jer mi treba dosta struje za manje step motore kojih ce se unutra nalaziti podosta - dvadesetak najmanje - voltaza ce im biti razlicita mada cu to pokusati da unificiram – mozda imam u planu i one motore za brisace jer su jaki a za neke stvari mi bat to i treba. Lapa topa takodje cuga bese 18 volti. Inace planirano je postavljanje barem jedne - baterije - akumulatora, ali ne vise od toga jer to em zauzima prostor em povecava tezinu. Sve ce biti kontrolisano preko tog Lapa topa, i jako je bitno da unutra ne bude vode. Video sam da postoje generatori u koferu, i razmisljam o nabavci jednog takvog koji cu rasklopiti i razmestiti po “dnu” kadice kako mu odgovara, sa tim sto na zadnji zid – prvi vrhu ide motor koji ce samim tim tu imati izduvnik. Planiram nekoliko ventilatora (kuleri sa kompa) – npr 8-ice ili 12-ice chiftekove, koje ce biti unutar kadice i koji ce hladiti motore, ubacivati i izbacivati vazduh. Lapa topa mora da bude na sigurnom mestu mekano “ususkan” - svakako na sundjeru jer vibracije koje stvara generator nisu male.

Kakav i koji generator cu korisititi – to tek treba da se odluci – ideja je da ne bude pretezak, i da daje sto vise snage – nromalno – koliko su inace teski generatori za 1 – 1.5 Kv, to ne znam – ako neko ima neku adresu za izbor – unapred zahvalan.

Kakav god generator budem koristio on ce biti “razmontiran” a delovi ce mu biti rasporedjeni u unutrasnjosti kucista – tj kadice. Za pocetak prvenstveno razmisljam da koristim struju imajuci na umu snagu generatora i njegovu tezinu. Mesto, gabariti i njegova tezina ce biti predvidjeni ovim projektom, pa cu ga onda na kraju kad sve prakticno profunkcionise od opreme, prvo nabaviti pa onda i smestiti unutra. Ideja je da zato moram da vodim vrlo racuna o njegovoj tezini, gabaritima i jacini - zbog kasnijeg sto lakseg uklapanja u sve ostalo.

Toliko za sad
There is a huge difference between living and being alive!

http://www.armyinfoforum.org/
komer
Penjem se :)
Penjem se :)
Posts: 77
Joined: 10-01-2008, 18:46
Location: Kutina(Croatia)

Post by komer »

imam ideju da umjesto da spustas na tlo,digni u zrak,znaci tipa kamionske dizalice,i slicni radni strojevi koji imaju kotace prilikom prijevoza,a dok rade (dizu teret) onda spuste pomocne nogice...nadma se da znas o cemu pricam...koliko je zapravo bitna brzina te platforme?jer vjerujem da kombinacijom razlicitih prenosnih omjera mozes koristiti motore manje snage kako nebi dodatno opterecivao generator,baterje ili sto vec mislis koristiti...
User avatar
pedja089
Administrator sajta
Administrator sajta
Posts: 7877
Joined: 20-02-2007, 14:50
Location: Beočin -Srbija

Post by pedja089 »

kao prvo ako ti radis tu platformu, mislim das je najbolje da ti izaberes motor.
kao drugo te elasticne veze ce da ti traju 2-3 dana, ako i toliko.
kao trece one se mogu vrteti samo u jednom smeru, jer je to uprincipu najobicnija sajla...
a ako ta platforma nosi neki teret, onda moras ici sa sirim gumama, sto odma povecava otpor koji pruza guma...
onda nastupa problem kod skretanja, ako kazes da ce jedni tockovi da stoje.tu onda deluje velika bocna sila na tockove, sto pruza dodatni otpor skretanju. a da ne pominjemo ako platforma nosi neki teret. mnogo bolji efekat za skretanje je ako jedni idu unazad a drugi unapred.
i to pogotovo ako ce imati tri para tockova...
kazes da su motori od brisaca jaki :?: mogu ti odma reci da se se prevario. retko koji ima vise od 50W...
a da ne spominjem da su u njima plasticni zupcanici...
20 step motora :?: preterivanje, mnogo komplikovana mehanika, mnogo izgubljene energije. kazes da bi platforma trebala da se spusta, to ti je najbolje uraditi sa dizalicama za auto, onim sto su kao stubic i imaju sipku sa navojem(nadam se da znas nasta mislim)
i jos kazes hoces kadicu odole da stavis a platforma treba da se spusta, to nece ici zajedno. nek neko stavi blok ispod platform i nek je spusti, ode sve u materinu...
to moras fiksirati na osnovnu konstrukciju, negde visoko i pomogucnosti u neku metalnu kutiju, sa dobrim poklopcem. jos hoces da stavis elektroniku i generator zajedno :?: imas li ideju koliko se greje motor sa unutrasnjim sagorevanjem u zatvorenoj kutiji? otice ti sva elektronika....
delove generatora bi razacao po dnu :?: a koliko to delova ima pa da ih razbacas, motor i generatro su kompaktni, tj cine jednu mehanicku celinu. koja bi trebala da ide u posebno zasticenu kutiju sa dobrim provetravanjam...
sad se setih i motora, njih mozes postaviti pored tockova, najbolji bi bio puzni prenos, motori od busilica nisu losi(zajedno sa reduktorom koji poseduje)
a za njih se uvek mogu napraviti vodootporna kucista, naravno oko osovine ide semering, izlaz za kabal, treba izvesti takodje sa nekom zastitom, kabal bi bilo najbolje u crevo.
nije to ni malo naivan projekat sa gledista mehanickih resenja... elektronika i ajde, nije toliko tesko, moze to i na sertiski port.
komer
Penjem se :)
Penjem se :)
Posts: 77
Joined: 10-01-2008, 18:46
Location: Kutina(Croatia)

Post by komer »

odmah nam i reci za sto ta platforma ce tocno sluziti...bas kad procitas da ide 20-ak steppera nepada mi napamet nista sto bi to moglo biti,jer izgleda jako kompleksno sve to uskladiti sa laptopom,mislim prvo sto mi pada na pamet je kod mene na poslu kontrolna tabla koja upravlja sa raznoraznim ventilima,ja ni neznam kolko ih ima,a ima ih itekako puno,od tlaka,temperature,nivoa,protoka,gustoce...(proizvodnja umjetnog gnojiva),pa HI/LO alarmi,pa ovo pa ono...ima tu itekako posla ako zelis da to funkcionira besprijekorno...trebat ces ti malu elektranu za to...
ArmyInfoForum.org
Pocetnik na forumu
Pocetnik na forumu
Posts: 37
Joined: 23-05-2008, 02:46
Location: Industrial designer
Contact:

Post by ArmyInfoForum.org »

@ Komer
Lakse je namestiti tockove na krug ili polugu, koja se da na odredjene nacine koriscenjem step motorica podici ili spustiti, nego da se jos prave dodatne stvari poput "nekih klizaca i slicno. Vozilo je malo - maksimalno 80-tak kilograma tezine - ali ne treba zaboraviti tzv koristan teret. Koristan teret mora biti izmedju oko 15 kg najmanje – a u odredjenim verzijama i do 30 kilograma – sto ce odredjene verzije ovog vozila dovesti do tezine od 100 kg – ali to su ekstremne situacije i samo jedna verzija ce imati takvu namenu.

Ideja je da se prvo naprave ove koje ce bez tereta teziti do 65 kilograma – cime se ostavlja da do 80 kg bude koristan teret. D abudu stabilne, da se naprave moduli za kretanje i da to nateramo da radi – tj da profunkcionise. Posle toga samo ojacavanjem na nekkih stvari dobijam unapredjene verzije – onda je vec lako se igrati kad imas iskustva.

Znaci dizanje spustanjem onih "popornih stvari" ne dolazi u obzir. Tu bi dosli problemi "cvrstog kocenja" ili zabravljivanja tih podupiraca ako mogu tako da ih nazovem, a kad sve ovo spustis na zemlju - pa to je najstabilnije sto mozes imati.

Mehanizam za podizanje tockova - ili prakticno spustanje platforme je lakse napraviti nego za podizanje svega - na sve cetiri strane - mada bi se isti mehanizam kao za spustanje mogao koristiti i za dizanje, ali opet stabilnost toga mora biti izuzetna - tj dovoljna da se nista ne pomeri pod vecim pritiskom, tezinom ili slicno.

Kad se platforma spusti na zemlju, stabilnost je ocigledna ? - Ima ravno "dno" tako da je pritisak na zemlju pravilno rasporedjen - dok bi prilikom podizanja pritisak bio na coskovima - cime znaci dolazim u situaciju da ojacavam te podupirace i slicno.

Ideja je da se sve sastavi od delova koje je moguce naci bez previse trazenja – i bez posebnih narudzbi. Da bi se popravka lako mogla uraditi, da zamena pojedinih stvari ne bude preskupa i slicno.

@pedja

Kadica je od polimera - stakloplastika ili kevlar ojacani zicom ili slicno a mozda na bokovima i metalne sipke zbog jacine – centralni deo – pod ce svakako imati ojacanja – kad kazem kadica – mislio sam na to – to sve ide na konstrukciju na kojoj se vec nalaze tockovi – ta ce verovatno biti aliminijumska – i kada – tj to kuciste ce sasvim dobro nalehati na tu konstrukciju gde su tockovi.

Sistem podizanja i spustanja citavog vozila ce biti sto jednostavniji uz koriscenje poluga ili .... To mora da bude automatizovano – bez koriscenja ljudske snage – AUTOMATUZOVANO :)
Razmisljam o nekoliko nacina spustanja na zemlju – tj podizanja ili otpustanja tockova – kad budem dosao do neke ideje kako to uraditi automatizovano (npr uz pomoc nekog step motora) reci cu Vam.

Sto se tice skretanja – pa zato sam i trazio da motori mogu da rade napred nazad – zar ne. Sto se tice prednji tockovi mogu biti kao kod kolica – znas ona koja se guraju (tockovi se nalaze iza ose rotacije pa u stvari prate usmerenje kolica. Usmeravanje se moze raditi preko zadnjih tockova na kojima je pogon. Inace je plnirano da se upravljanje vrsi preko tastature – znaci strelice na tastaturi ce sluziti za upravljanje a ostalo ce da radi komp – i samo je stvar programera koliko ce to dobro da uradi – a motori da to isprate. Sto se tice komentara za sajle - nisam siguran u to sto se tice elasticnog prenosa – da moze na jednu a ne moze na drugu – nekad hocu nesto da zavrnem nekad da odvrnem – tako da mi je to malo cudno – a i to da ce mi trajati dva dana – pa zasto - nisu to velika opterecenja. Cak i da je tako – mogu sam to napraviti – Uzeti metalne cevke i saviti ih a kroz njih provuci sajlu i uraditi to. Ja sam vec spominjao prenos pomocu zupcastog kaisa ili remena – motori su na vrhu kadice svako na svojoj strani a osovina viri napolje – ostaje samo da se remen ili zupcasti kais prebaci preko osovine, poveze sa tockom i to je to. Obzirom da se kadica nece cesto odvajati od hodnog dela na kom se nalze tockovi onda tu nema previse problema da i to bude tako.

20 step motora nije uopste previse za ono za sta meni trebaju – zamisli jednu mehanicku ruku, pa zamisli da ona stoji na odredjenoj platformi koja mora da bude stabilisana – sve to ce da se radi uz pomoc koriscenja step motora. Step motor povezan sa srafom, namesten tako da kad se vrti na jednu stranu on npr nesto dize ili obrnuto – pa time mozes svasta da uradis – sama mehanicka ruka ce imati nekoliko step motora samo za onaj deo sa “prstima” – pa onda imamo deo kod npr lakta, a sve to opet mora da se vrti na sve strane oko vozila – kad sam rekao najmanje 20-tak nisam lagao. Sta je poenta u svemu tome – Lapa topa kontrolise sve to a to radi tako da se ne pale svi motori odjednom vec paljenjem naizmenicno – obzirom da komp to moze da radi jako brzo, dobice se “osecaj” neprekidnog kretanja – makar i usporenog ali preciznog – jer ponasanje step motora mozes da predvidis do perfekcije. Ja sam po struci neko ko programira CNC masine – tako da tu nema govora da pricam o necemu sto ne poznajem. Znaci komp naizmenicnim paljenjem nekoliko motora stavlja posmartraca u dojam da vidi neprekidno kretanje – obzirom da je bitna preciznost na ne superbrzina, to je prakticno ono sto mi i treba. Nikad nece svi motori raditi – vec npr prvo vozilo dolazi do negde, pa se onda npr smesta, pa se tek onda kad vec hodni motori i motori za dizanje i spustanje nisu potrebni pali “ruka” – to je “stos” cijim koriscenjem ja stvarno mogu da imam i do 30-40 motorica koji ce svaki imati drugaciju namenu a nikad nece svi biti odjednom korisceni.

Ne bih sada ulazio u to da ce platforma biti obogacena i sa kamerama da bi se moglo videti sta se radi jer bi sve to skrenulo pricu u drugom pravcu u kom ne zelim sada da idem. Bitna mi je pogonska grupa i na tome cu se zadrzati. Inace o ovome razmisljam vec mesecima – imao sam pomoc jednog coveka u poslednjih dva – tri meseca, u nekoliko navrata, ali smo sad poceli da radimo intezivnije na svemu – tako da – velika verovatnoca da sam o svemu sto ce neko spomenuti vec dumao – ali svakako cenim savete i zelju da se pomogne ako se moze.

Sto se tice naivnosti projekta – uopste nije naivan – to Vam je sada svakako jasno.

Ako su oni mogli da smeste generator u kofer sa napravljenim otvorima – prosecima za hladjenje – pa ja cu to isto uspeti da uradim. Vec sam rekao da cu ga smestiti na zadnji deo (na vrh) vozila i da ce to tu biti isto otvoreno u smislu napravljeni prorezi – - bice to i sa zadnje strane najverovatnije gde ce biti i auspuh, a prorezi ce biti ne toliko po zadnjoj strani da ne bih ugrozio pricu oko vodonepropustiljivosti. Ako je kadica ili kuciste visoko 30-40 santima, ne bih proseke pravio do 10-15 santima od vrha ka dnu – uz ventilatore koje sam spomenuo bi sve to moglo da funkcionise – a to je samo motor generatora. Za motore za tockove - ako se uzem da idem na prenos preko remena ili zupcastog kaisa, cu primeniti slican sistem hladjenja uz normalno dodavanje pomenutih ciftekovih 12-ica ili neceg veceg – sto mi svakako nije problem obzirom da sam dizajner a da jos sve vrtim po glavi i razmisljam o najboljem polozaju za sve te delove.

Komer – mislim da si u odgovoru upucenom Pedji dobio i Ti odgovore na neka svoja pitanja – zar ne :)


Toliko za sada

Spel
There is a huge difference between living and being alive!

http://www.armyinfoforum.org/
User avatar
pedja089
Administrator sajta
Administrator sajta
Posts: 7877
Joined: 20-02-2007, 14:50
Location: Beočin -Srbija

Post by pedja089 »

a ajde natovari 80kg na platformu, pokuaj je rukama pogurati, pa oceni sam jel je za to potrebno malo ili puno energije :? a sto sse tice remena, ne bih ga ja stavljao tu. mnogo bolje iskoriscenje ce se dobiti nekim krutim prenosom. a sto se tice tih nastavaka za busilice nisam vidjao te sto mogu na obe strane, ali iskreno nisam ni trazio...
mada ja ti garantujem da ces ti posle prve probe ostati bez tih elasticnih veza. uzmi u obzir da guma pri teretu "legne" i da je potrebna velika sila da se pokrene iz mesta... a toliku silu sigurno nece moci izdrzati te elasticne kineske igrackice...
ArmyInfoForum.org
Pocetnik na forumu
Pocetnik na forumu
Posts: 37
Joined: 23-05-2008, 02:46
Location: Industrial designer
Contact:

Post by ArmyInfoForum.org »

http://car.pege.org/2006-ever-monaco/wheel-chair.htm

Nadam se da nikome od Nas ovo ne treba ali .....

Pogledajte video sa tog linka - tip sedi u stolici zar ne - - ja imam 80 kilograma - i vise - a ova stolica me sigurno moze vozati tamo vamo - Ako je on to uspeo - pa i ja cu - sa daleko vecom masinom, sa genratorom i slicno -

sta ti mislis pedja ?

Spel :)
There is a huge difference between living and being alive!

http://www.armyinfoforum.org/
User avatar
MladaNada
Stariji član
Stariji član
Posts: 2529
Joined: 20-05-2006, 14:57
Location: Banja Luka RS , Novi Sad RS , Herceg Novi CG

Post by MladaNada »

Jesi ti ikad pipnuo gumu oko sajle na busilici nakon 5 minuta rada na 10 000 obrtaja pod 30 stepeni? Ako nisi, mogu ti ja reci da je na 50-60 stepeni sigurno. A to znaci da proizvodi mnogo trenja koje osim sto smanjuje iskoristivost, takodje trosi gumu. Ukoliko zelis da vozilo bude pouzdano, zaboravi elasticne veze. Lakse je rijesiti zupcanicima!
Nego nesto mi se racunica ne slaze:
Kada - 10-ak kg
Konstrukcija - 10-ak kg
Motori - 5kg min
Tockovi - 10kg
Dizalica - 7-8kg ( ukoliko ces platformu dizati dizalicom a na nju spojis motor)
Steperi - 10kg
Laptop - 3kg
Elektronika za stepere - 5kg
Osovine - 5kg
Generator - 15kg minimalno
Ukupno: Oko 80kg?!
Reci ako sam negdje pogrijesio!
I vjerovatno znas koliko je komplikovana i skupa elektronika za stepere!
Taj projekat ne izgleda primjenjiv, i mislim da nema perspektivu, sto zbog kompleksnosti, sto zbog cijene.
Ospi ti paljbu po meni ali to je tako!
I chieftec 12-ke te nece bas usreciti kod hladjenja motora! Pogotovo ako dodju u kontakt sa vodom!
Nije mi jasna namjenja vozila, ukoliko treba da se umoci u vodu, elektronika ce ti doci u kontakt sa vodom sigurno ako ne planiras da kadu i odozgo zatvoris!
User avatar
pedja089
Administrator sajta
Administrator sajta
Posts: 7877
Joined: 20-02-2007, 14:50
Location: Beočin -Srbija

Post by pedja089 »

d i ja kazem moj komentar, ovaj lik bi ostao do grla zakopan u zemlji. sto mlada nada kaze, od elasticnih sajli odustani. moja jedina zamerka ti je sto se ne drzis kvalitetnih i sigurnih resenja :!:
drzi se toga i verovatno ces stici do cilja pre ili kasnije sa trajnim i korisnim resenjem. a ne sa necim sto ce se raspasti posle 2 sata upotrebe...
inace sve se to moze odraditi, i napraviti...
ArmyInfoForum.org
Pocetnik na forumu
Pocetnik na forumu
Posts: 37
Joined: 23-05-2008, 02:46
Location: Industrial designer
Contact:

Post by ArmyInfoForum.org »

jedna od ideja je elasticni prenos - ali ne i jedina od ideja

vozilo se krece brzinom od pola metra do jednog metra - sto je daleko od 10.000 obrtaja - zar ne

kako se stvar razvija sve vise prihvatam ideju da stavim npr motore od ves masine, da na njega namestim deo sa bicikle sa nekoliko brzina, i da onda to obicnim lancem - opet sa bicikle povezem to sa tockom. Time sam resio sve - u smislu mogu da menjam brzine, kad mi treba brze kretanje povecam brzinu na menjacu, kad mi treba snaga, smanjim i slicno. Kad se platforma spusti, postoji onaj deo za zatezanje lanca pa je i taj deo resen.

Tezine - aluminijumska konstrukcija za donji deo sa sve tockovima neka bude 10-tak kilograma - motori sa ves masine (2 komada) neka bude 5 kilograma, generator - 15 kilograma, lap top 3 kilograma - a ostatak motora neka bude 10 kg, mada to sigurno nije tako. ima malih a preciznih step motora koji su teski tek po 100-200 grama.

Sistem za dizanje - pomocu sajle, ili poluge - kakva dizalica :) - to je tek pola kilograma ili mozda citavih 1 kg.

Elektronika za sve motore - ide preko USB pic kontrolera - ima ih daleko kvalitetnih - a tezina - nekoliko stotina grama maksimum - kakvih 5 kg. Sva struja ide preko toga a mislim da mi rece kolega da postoji dosta nacina da se "multipliciraju" komande na jednom i slicno - obzirom da je to radio - to prepustam njemu.

Kakve osovine ako samo nakacim tocak na onu aluminijumsku konstrukciju - citav mehanizam menjaca sa bicikla nije tezi od kilogram.

Citavo kuciste je od polimera - vec sam rekao - - sve se vecinom nalazi unutra - kakva voda - Evo pokusao sam da prikazem ideju. ako zamislimo da je ova kutija iznad od polimera (npr karbonska vblakna ojacana nekim raom od metala i da je zatvorena (osim proreza i otvora sa gornje strane) - motori susmesteni u vrh - a iza njih - sa unutrasnje strane - mogu da budu ventilatori - onda nema nikakve price o kisi, vlazi i slicno.

Simplicifiran primer - vidi se kutija - tj kadica u sta ce biti smesteno sve, vidi se aluminijumski deo na koji se smestaju tockovi, a vidi se i pozicija motora - na motor idu zupcanici sa bicikla ili neko slicno resenje - mozda dva ili tri zupcanika, i lanac za prenos do tocka - to je generalno to

Cisto za primer - jos jedna stvar

Malopre mi je palo na pamet - motorizovana kolica za invalide - zar niko ne vidi kako je to uradjeno, a tamo jos ima citav covek - ja mogu umesto coveka da dodam generator i ostatak opreme i to je to - mislim samo kao ideja za razmisljanje. Oni se voze vrlo brzo ili sporo - zavisno kako zele - voze se po putu, imaju autonomiju od nekoliko sati i slicno. ostaje mi da vidim motore i njihovu snagu - cisto radi sagledavanja mogucnosti koliko bi to skupo bilo - mislim implementirati. Kisa ne smeta tim motorima, jer ti ljudi voze ta lolica cini mi se i po kisi.

Okacicu slike malo kasnije
There is a huge difference between living and being alive!

http://www.armyinfoforum.org/
User avatar
pedja089
Administrator sajta
Administrator sajta
Posts: 7877
Joined: 20-02-2007, 14:50
Location: Beočin -Srbija

Post by pedja089 »

motori od ves masine su teski, i komplikovani za upravljanje, zahtevaju frekfencisku regulaciju. motori od busilice su idealni za regulaciju, jedan triak, i stvar gotova, plus imaju mnogo manji broj obrtaja, tj poseduju reduktor.
a na njih je lako imesto glave busilice, zakaciti maleni lancanik.
to ti odmah mogu reci da je dosta trajno, lako za odrzavanje, i dosta jeftino resenje...
User avatar
stojke369
Administrator sajta
Administrator sajta
Posts: 3913
Joined: 19-10-2005, 01:41
Location: Srbija-Paracin

Post by stojke369 »

Tesko da ces kontrolisati motor ves masine :idea:
ArmyInfoForum.org
Pocetnik na forumu
Pocetnik na forumu
Posts: 37
Joined: 23-05-2008, 02:46
Location: Industrial designer
Contact:

Post by ArmyInfoForum.org »

To je vec konstruktivna "kritika" :)

Evo slikice koja ce malo da razjasni stvar

1. Vidi se sta je "kadica" ili kuciste - u njemu se nalazi sve - napravljeno od polimera - stakloplastika ili kevlar - ojacano unutra sa metalnim sipkama koje ce ujedno sluziti i kao mesta za srafljenje.

2. Vidi se polozaj motora - motor ce biti pokriven - a i sam prenos ce biti "zaklonjen" - Na sam motor ce verovatno biti namesteni zupcanici i "menjac" kao na biciklu - a zice za menjanje idu unutar kucista gde ih moze sasvim lepo jedan manje steper kontrolisati.

3. Vidi se kako je zamisljen hodni deo ali nisam hteo da se maltretiram i dizajniram onaj deo za kacenje tocka - Tocak ce okvirno biti tu, a bice namesten na "polugu" koja cim se odbravi pkakticno pusta da se tocak pod tezinom svega savije u napred ili nazad cime se prakticno spusta ceo sistem. Prilikom porizanja jedan steper povuce polugu (sajlom ili slicno) i tocak se vraca na mesto - jedan motor moze opsluzivati oba tocka - ako je dovoljno "jak" a tu definitivno nije bitna brzina. Sistemom puznog prenosa se moze namestiti da taj motor navija sajlicu koja odbravljuje ili zabravljuje tocak i to je sve sto on treba da uradi.

Valjda je sad jasnije - Da li ce biti sistem prenosa kao sto kazem ili ne - zavisice od motora - kakvi motori budu - taj menjacki deo ce biti prilagodjen. Lako je napraviti pokrivku od stakloplastike, napraviti proreze sa gornje strane i sa strane i tu negde smestiti neki ventilator koji ce da hladi motore - ako uopste treba da se hlade zbog tako malog broja obrtaja.

Generator se montira na zadnjem zidu (skoro kao na pravom vozilu) - sa prorezima na zadnjem delu za provetravanje, tj "hladjenje".

Objasnio sam sistem upravljanja - kao kod tenka - a rekao sam i kako ce biti namesteni prednji tockovi (kao na onim kolicima koja se guraju npr u bolnici ili u supermarketima). Ostaje da vidim da li cu i njih da "sklapam" ili cu to resiti na neki drugaciji nacin. Sve mi je "moguce" jer mi u odredjenim trenucima treba vrlo velika stabilnost.

Sto se tice iskustva - nemam ih sa vecinom tih elektricnih stvari - masinac jesam ali iz neke druge oblasti - avijacije - tako da mi elektromotori, i te slicne stvari - nisu bas poznate.

Toliko za sad - nadam se da je sad malo jasnije.

Spel

http://www.elektronika.ba/forum/uploadz ... gotova.jpg
Last edited by ArmyInfoForum.org on 25-05-2008, 02:35, edited 1 time in total.
There is a huge difference between living and being alive!

http://www.armyinfoforum.org/
ArmyInfoForum.org
Pocetnik na forumu
Pocetnik na forumu
Posts: 37
Joined: 23-05-2008, 02:46
Location: Industrial designer
Contact:

Post by ArmyInfoForum.org »

sto se tice motora ves masine - pa zar on nema dve tri brzine, i napred nazad kretanje - tako su meni barem rekli - To mi deluje dovoljno jako ali ne znam za tezinu - to moram da proverim. Nadam se da nisu preteski.

Spel
There is a huge difference between living and being alive!

http://www.armyinfoforum.org/
tox master
Odlično uznapredovao
Odlično uznapredovao
Posts: 583
Joined: 09-01-2006, 01:02
Location: brcko dc

Post by tox master »

pozdrav

klasicni motor od ves masine ima dva namotaja,brzi i spori da tako kazemo.
brzi je centrifuga i necerujem da njega mozes iskoristiti zbog velike brzine a male snage dok bi ti ovaj sporiji sa odgovarajucim prenosom mozda bio bas kako treba i po snazi i po brzini.
kod motora koji su bez cetkica je vrlo komplikovano odraditi regulaciju kao sto neko vec rece.
ali u svim novijim masinama se sad koriste motori sa cetkicama i koji imaju vrlo prostu regulaciju brzine sa triakom a i manjih su dimenzija nego oni stari a samim tim su i slabiji.
ovi klasicni motori koji su uglavnom na starijim masinama su poprilicno teski pa neznam kako ti se to uklapa u racunicu.
promena smera obrtanja je takodje jednostavna,samo se obrnu pomocni i radni namotaj za sta ti mogu posluziti dva releja.
sad sam bas gledao jedan i ima oko 10-15kg sto bas i nije malo!
po meni je ta ideja pogona sa elektricnim motorima nije bas dobra zbog velikih gubitaka u prenosu energije to jest mnogo bolje i lakse bi to bilo odraditi sa nekim manjim sus motorom na koji bi mogao da nakacis alternator koji bi proizvodio struju za elektroniku i ostale elektricne uredjaje na vozilu.
ovakvo vozilo prvo sto bi imalo dosta vise snage nego bilo koje sa elektricnim pogonom a i brzina bi mogla da mu bude zavidna sto opet zavidi od prenosa kako bi se napravio.
to je moje misljenje a ti pretpostavljam da imas viziju kako bi to uradio pa ti ovaj komentar nece puno koristiti.
ja sam mislio (da imam viska vremena i para) da pravim nesto slicno samo bi pogon bio sa nekim sus motorom,upravljanje preko wirelessa,neke kamere i ostali zevzevati ali to je ostalo u domenu maste jer takvo je vreme doslo da covek nema vremena ni sredstava za ovakve skupe hobije gdje treba samo ulaganje a na kraju se posle dosta utrosenog vremena dobija samo licno zadovoljstvo bez ikakve materijalne dobiti a danas se tako vise ne zivi to jest bar za vecinu ljudi.

pozdrav i sretno sa gradnjom!
Image
Post Reply