Pomoc oko seme
Moderators: pedja089, stojke369, [eDo], trax
Pomoc oko seme
Napravih po projektu sa ovog linka http://www.qsl.net/iz7ath/moto/pompa/pag01.htm
Elektroniku koja rasterecuje platine benzinske pumpe motora koje se zbog varnicenja vremenom pojedu.
Sema po kojoj sam radio je:
Jedina izmena je dioda, umesto 21PT20 sam stavio DSI30-16A.
Pumpa vuce oko 7A max na ajde da kazemo 14V instalacije. Problem koji imam je da se tranzistor BD250C toliko zagrejao da je istopio plasticnu kutiju u koju sam sve spakovao. Hladnjak koji sam stavio je malen, parce aluminijuma recimo 20x25x2,5 mm, mada je i autor seme stavio sicusan kao sto se moze videti na slici ispod
Ima li ko predstavu u cemu bi mogao biti problem? Da li mi jednostavno treba veci hladnjak (mada covek je napravio kao na slici gore i presao 50K km bez problema)?
Pustio sam mail i autoru ali izgleda da nije vise aktivan.
Elektroniku koja rasterecuje platine benzinske pumpe motora koje se zbog varnicenja vremenom pojedu.
Sema po kojoj sam radio je:
Jedina izmena je dioda, umesto 21PT20 sam stavio DSI30-16A.
Pumpa vuce oko 7A max na ajde da kazemo 14V instalacije. Problem koji imam je da se tranzistor BD250C toliko zagrejao da je istopio plasticnu kutiju u koju sam sve spakovao. Hladnjak koji sam stavio je malen, parce aluminijuma recimo 20x25x2,5 mm, mada je i autor seme stavio sicusan kao sto se moze videti na slici ispod
Ima li ko predstavu u cemu bi mogao biti problem? Da li mi jednostavno treba veci hladnjak (mada covek je napravio kao na slici gore i presao 50K km bez problema)?
Pustio sam mail i autoru ali izgleda da nije vise aktivan.
Re: Pomoc oko seme
Ako pogledaš datasheet tranzistora, onda možeš vidjeti da mu je minimalni zajamčeni hFE=25, ali za struju kolektora od 1.5A. Slijedeći podatak je za Ic=15A pri čemu hFE iznosi 10. Sa tvojih 7A padaš negdje između. Naravno, ništa nije linearno pa to možeš samo nagađati koliki ti je hFE u tim uvjetima. Statistički, većina tranzistora će imati i puno veći hFE jer su ovo minimalne vrijednosti, ali Murphyev zakon često djeluje .
Uz tvoju struju baze Ib=14V/50=0.28A i struju kolektora od 7A, potreban ti je najmanji hFE= Ic/Ib=25 da bi tranzistor bio u zasićenju. Ako nije u zasićenju, imaš problem.
No, ako i je u zasićenju, napon između emitera i kolektora ti može biti i preko 2V, pa je disipacija topline... probaj sam izračunati kolika, ako je struja 7A.
Pored disipacije na tranzistoru, tu je i disipacija na otpornicima za struju baze pa je to već jedna lijepa grijalica. Zato se takve elektroničke sklopke najčešće rade sa MOSFET-tranzistorima.
Usput, možeš li malo pojasniti čemu u stvari služi taj sklop? Za sprečavanje iskrenja, ako išta tu sprečava iskrenje, dovoljna je paralelna dioda na kontaktima motora u kontra-smjeru... Ili...?
Uz tvoju struju baze Ib=14V/50=0.28A i struju kolektora od 7A, potreban ti je najmanji hFE= Ic/Ib=25 da bi tranzistor bio u zasićenju. Ako nije u zasićenju, imaš problem.
No, ako i je u zasićenju, napon između emitera i kolektora ti može biti i preko 2V, pa je disipacija topline... probaj sam izračunati kolika, ako je struja 7A.
Pored disipacije na tranzistoru, tu je i disipacija na otpornicima za struju baze pa je to već jedna lijepa grijalica. Zato se takve elektroničke sklopke najčešće rade sa MOSFET-tranzistorima.
Usput, možeš li malo pojasniti čemu u stvari služi taj sklop? Za sprečavanje iskrenja, ako išta tu sprečava iskrenje, dovoljna je paralelna dioda na kontaktima motora u kontra-smjeru... Ili...?
Nullius addictus iurare in verba magistri
Re: Pomoc oko seme
@mrmrva
Da si pazljivo pregledao izvorni link, vidio bi da se radi o motociklu gdje je potrosnja pumpe
daleko manja od pumpe nekog snaznijrg motora automobila.
Sve sto je izlozio @sonata stoji - odabir tranzistora koji ukljucuje pumpu je bitan. BD250 ne
zadovoljava.-
pOz
Da si pazljivo pregledao izvorni link, vidio bi da se radi o motociklu gdje je potrosnja pumpe
daleko manja od pumpe nekog snaznijrg motora automobila.
Sve sto je izlozio @sonata stoji - odabir tranzistora koji ukljucuje pumpu je bitan. BD250 ne
zadovoljava.-
pOz
Re: Pomoc oko seme
@laf
Upravo za motocikl i pravim i to isti za koji je i autor seme originalno napravio a on je odradio to bas sa BD250C.
@sonata
Prilikom otvaranja kontakata zbog indukcije dolazi do varnicenja koje topi kontakte tako da pumpa posle nekog vremena otkazuje.
Pokusao sam i samo sa diodom ali i dalje ima manjeg iskrenja.
U originalnoj semi kontakti sluze samo kao drajver (prekidac) za kolo koje preuzima napajanje pumpe.
No kako sam daleko od poznavaoca elektronike trebace mi vremena da prostudiram i skontam ovo sto si napisao i nadam se resim problem.
pozdrav
Upravo za motocikl i pravim i to isti za koji je i autor seme originalno napravio a on je odradio to bas sa BD250C.
@sonata
Prilikom otvaranja kontakata zbog indukcije dolazi do varnicenja koje topi kontakte tako da pumpa posle nekog vremena otkazuje.
Pokusao sam i samo sa diodom ali i dalje ima manjeg iskrenja.
U originalnoj semi kontakti sluze samo kao drajver (prekidac) za kolo koje preuzima napajanje pumpe.
No kako sam daleko od poznavaoca elektronike trebace mi vremena da prostudiram i skontam ovo sto si napisao i nadam se resim problem.
pozdrav
Re: Pomoc oko seme
Varnicenje mozes maksimalno smanjiti snubber-om , otpornik-kondenzator seriski u paralelu sa prekidacem .
kao sto ti je vec receno najbolja varijanta je sa fet-m mada mozes probati da umesto BD250 stavis BDW84C ili BDV64 ,a umesto R1 stavi 2k2 i probaj mada ce se i to grejati ali mozda znatno manje .
Iskreno ne znam kako izgleda ta pumpa da li je to motor neki koji pokrece neke membrane ili sta vec ali dolazi u opciju i PWM regulator koji bi ti resio problem ja mislim .
Pozdrav
kao sto ti je vec receno najbolja varijanta je sa fet-m mada mozes probati da umesto BD250 stavis BDW84C ili BDV64 ,a umesto R1 stavi 2k2 i probaj mada ce se i to grejati ali mozda znatno manje .
Iskreno ne znam kako izgleda ta pumpa da li je to motor neki koji pokrece neke membrane ili sta vec ali dolazi u opciju i PWM regulator koji bi ti resio problem ja mislim .
Pozdrav
Re: Pomoc oko seme
Motor ili auto - nema velike razlike u strujama pumpe goriva. 'Ajde, na autima je prosjek 10A, ali radi se o istom redu veličine.
Evo malo primjera upotrebe MOSFET-a kao sklopke:
http://www.electronics-tutorials.ws/tra ... ran_7.html
Budući da se FET-om upravlja naponski, a ne strujom, u krug gejta možeš staviti i 100k ili čak 1M otpornik pa nemaš disipaciju na tim otporima. I pad napona na FET-u je znatno manji nego na bipolarnom tranzistoru pa kad sve zbrojiš, za bilo kakvo drajvanje bilo čega bolje je koristiti FET. Kod bipolarnog oduzimaš i volt ipo - dva od samog trošila jer pad napona CE nije zanemariv kao što je zanemar(lj)iv(iji) onaj između S i D na FET-u
Evo malo primjera upotrebe MOSFET-a kao sklopke:
http://www.electronics-tutorials.ws/tra ... ran_7.html
Budući da se FET-om upravlja naponski, a ne strujom, u krug gejta možeš staviti i 100k ili čak 1M otpornik pa nemaš disipaciju na tim otporima. I pad napona na FET-u je znatno manji nego na bipolarnom tranzistoru pa kad sve zbrojiš, za bilo kakvo drajvanje bilo čega bolje je koristiti FET. Kod bipolarnog oduzimaš i volt ipo - dva od samog trošila jer pad napona CE nije zanemariv kao što je zanemar(lj)iv(iji) onaj između S i D na FET-u
Nullius addictus iurare in verba magistri
Re: Pomoc oko seme
@Sonata
apsolutno tako , svaka cast . lepo obajsnjeno i dati prave smernice autoru teme .
Pozdrav
apsolutno tako , svaka cast . lepo obajsnjeno i dati prave smernice autoru teme .
Pozdrav
Re: Pomoc oko seme
Za pocetak hvala svima na objasnjenjima i smernicama. Citam i podsecam se srednje (ETS) ali davno bese
Pumpa je sa membranom (vakuumska)
Ako sam dobro shvatio, tranzistor mogu zameniti P MOSFETOM, koji obzirom da je pogonjem naponom nece imati rasipanje snage kao tranzistor i manje ce se grejati?
Da li mogu pokusati zameno tranzistora sa recimo IRF9540N i vecim otpornikom (100K ili vise) na gejtu?
Pumpa je sa membranom (vakuumska)
Ako sam dobro shvatio, tranzistor mogu zameniti P MOSFETOM, koji obzirom da je pogonjem naponom nece imati rasipanje snage kao tranzistor i manje ce se grejati?
Da li mogu pokusati zameno tranzistora sa recimo IRF9540N i vecim otpornikom (100K ili vise) na gejtu?
Re: Pomoc oko seme
Ima li ovo smisla?
Re: Pomoc oko seme
Ovako na prvu mi se čini da bi trebao ostaviti neki R1 (bilo kakav) da imaš zapiranje kad je kontakt otvoren, ali R2 trebaš izbaciti da imaš pouzdanu "nulu" na gejtu kad je kontakt uključen, tj. da si siguran da je FET P-tipa u zasićenju... Ako ostaviš R1 kakav je i povećaš R2, onda se FET samo šeće iz stanja zapiranja u neko drugo stanje zapiranja.
Doduše, nikad nisam volio P-tipove fet-ova niti PNP tranzistore pa možda griješim - neka me netko ispravi. Ali, kako se radi samo o naponima, R1 treba ograničiti struju "kratkog spoja" kad je kontakt u radnom položaju, a R2 treba biti <<<<<<!!!
Glede pumpe i u svezi nje, trebao si odmah napisati da se radi o modificiranoj verziji "AC-pumpe" gdje se ne koristi neka poluga vezana na neki dio motora (razvodnog mehanizma) nego se koristi elektromagnet... Problem je, dakle, što kontakt otvara i zatvara mnogo tisuća puta za vrijeme vožnje, jelte... . Malo mi je bilo čudno čemu "prava" pumpa za benzin na mopedu jer nisam baš "kod kuće" sa tim prometalima, ali sad je puno jasnije...
P.S. Sad sam vidio tvoju novu shemu, ali neda mi se mijenjati tekst - uglavnom - izbaci R2 i sve pet! Mada, ako gledam koliki je napon na gejtu kad se podijeli napon između 1000 k i 15 k - opet je na 15k blizu nule, ali svejedno, ja bi ga izbacio skroz...
Doduše, nikad nisam volio P-tipove fet-ova niti PNP tranzistore pa možda griješim - neka me netko ispravi. Ali, kako se radi samo o naponima, R1 treba ograničiti struju "kratkog spoja" kad je kontakt u radnom položaju, a R2 treba biti <<<<<<!!!
Glede pumpe i u svezi nje, trebao si odmah napisati da se radi o modificiranoj verziji "AC-pumpe" gdje se ne koristi neka poluga vezana na neki dio motora (razvodnog mehanizma) nego se koristi elektromagnet... Problem je, dakle, što kontakt otvara i zatvara mnogo tisuća puta za vrijeme vožnje, jelte... . Malo mi je bilo čudno čemu "prava" pumpa za benzin na mopedu jer nisam baš "kod kuće" sa tim prometalima, ali sad je puno jasnije...
P.S. Sad sam vidio tvoju novu shemu, ali neda mi se mijenjati tekst - uglavnom - izbaci R2 i sve pet! Mada, ako gledam koliki je napon na gejtu kad se podijeli napon između 1000 k i 15 k - opet je na 15k blizu nule, ali svejedno, ja bi ga izbacio skroz...
Nullius addictus iurare in verba magistri
Re: Pomoc oko seme
Pumpa se ukljucuje kada je na rezervi i otvara kontakte velikom frekvencijom i otuda i problem na inace veoma pouzdanom motoru. A evo kako to izgleda u radu
http://youtu.be/RXqpw15IV0I
Sto se tice R2 video sam da ga stavljaju po nekim semama pa ga stavih i ja, nisam bio siguran treba li ili ne.
http://youtu.be/RXqpw15IV0I
Sto se tice R2 video sam da ga stavljaju po nekim semama pa ga stavih i ja, nisam bio siguran treba li ili ne.
Re: Pomoc oko seme
Da iskoristim temu za jos jedno trivijalno pitanje. Kolika sirina vodova (ako sve kalajisem) na plocici mi treba za struju od 7A ili je pametnije da Vcc->Drain->Source povezem zicom?
Re: Pomoc oko seme
Za R2 ne znam, radije vjeruj drugim šemama na netu, ali R2 bi trebao biti puuuuno manjo od R1. Što se tiče struje, radije poveži glavni vod žicama. Uostalom, tu ti štampa ni ne treba - imaš tri otpornika, kondoš, fet i diodu - to sve povežeš na komadiću probušenog kartona (tako sam ja napravio adapter RS232-TTL sa max232 čipom)
Nullius addictus iurare in verba magistri
Re: Pomoc oko seme
Hvala na svemu, javljam rezultate kad napravim.
Re: Pomoc oko seme
Iz nekog razloga ne radi, telo pumpe se greje bas dosta, za R2 stavljeno 47R. Nemam ideja, mora mozak na odmor.
Re: Pomoc oko seme
Telo pumpe se greje zato sto je to kotva sa namotajem i nije predvidjeno da bude non stop pod stalnim naponom ,a tebi je tranzistor stalno u provodnom stanju .
Re: Pomoc oko seme
za r2 stavi 100K , r1 1M ,a C1 i R3 probaj da izbacis jer ti oni definitivno prave problem i drze tranzistor stalno u provodnom stanju .Mada bi ja iskreno semu odradio malo drugacije i to tako da ubacim jedan tranzistor recimo bc337 (skoro uvek to praktikujem)koji bi ukljucivao taj P mosfet i sve to bi bilo daleko stabilnije u radu . Ako te zanima mogao bih da nacrtam ,a ti isprobaj , radice 100% boje od ovoga.
Pozdrav
Pozdrav
Re: Pomoc oko seme
Palo mi je na pamet da C1 i R3 prave problem kada si napisao da je FET stalno ukljucen ali daleko od toga da sam bio siguran (jbg i ono malo sto se znalo u srednjoj se pozaboravljalo)
Ako ti nije problem nacrtaj semu sa tranzistorom mada bih da bude sto prostija jer ide na motor, dosta vibracija, visoke temperature i sl pa bi trebalo da bude sto robusnija.
Ako ti nije problem nacrtaj semu sa tranzistorom mada bih da bude sto prostija jer ide na motor, dosta vibracija, visoke temperature i sl pa bi trebalo da bude sto robusnija.
Re: Pomoc oko seme
Izvini sto nisam nacrtao semu , ali ako verujes zauzet sam i zatrpan toliko da kada bi dan trajao 48 sati opet bi manjkalo vremena .
- Attachments
-
- sema p-fet.jpg (11 KiB) Viewed 5212 times
Re: Pomoc oko seme
probaj ovako i sve nedostatke cemo otkloniti ukoliko ih bude . Sema funkcionise malo dtugacije i to tako da fet ne provodi samo kada je platina zatvorena jer blokira provodjenje BC337 tada i automatski P-fet . Nadam se da su vremena on-off srazmerna na platini .
Pozdrav
Pozdrav