Lot stop/ Solder Resist
Moderators: pedja089, stojke369, [eDo], trax, LAF
Lot stop/ Solder Resist
Eto već sam davno obećao da ću otvoriti topic na ovu temu, ali malo obaveze, malo ljenost i topic stiže puno kasnije nego je trebao .
Vjerujem da većina zna što je to Lot stop lak, ali ipak ću navesti za nove članove.
Najjednostavnije rečeno Lot stop je "ono" zeleno/ plavo/ crveno što ima gotovo svaka tvornička pločica. Osnovna svrha mu je zaštita bakra od oksidacije, međutim pomaže u mehaničkoj zaštiti te izolaciji. Kod rada sa SMD IC-ima (pogotovo onima kojima je razmak između nožica 0,5mm) pomaže u sprječavanju nastajanja "mostova" između nožica. Kod lemnih mjesta koja se nalaze na velikim bakrenim površinama (kao što je masa) pomaže u estetici lemnog mjesta, jer čini točan oblik "pada", pa ne dozvoljava tinolu da se razlije u bilo kojem obliku. Slično pomaže i kada su 2 lemna mjesta jako blizu jedno drugome, tako da tinol ostane samo tamo gdje treba.
Mislim da je vrijeme da završim sa uvodom i krenem sa pravim razlogom pisanja ove teme . Lot stop je dugo vremena bio rezerviran gotovo samo za tvorničku upotrebu, ali se u zadnje vrijme nešto slično lot stopu počelo pojavljivati i po ebayu po ne tako velikoj cijeni.
Te proizvode je najjednostavnije izdvojiti u dvije osnovne skupine: posebnu UV boju i foliju.
http://www.ebay.com/itm/PCB-UV-Curable- ... 56459d4a9b
http://www.ebay.com/itm/Dry-Film-Solder ... 256eeec3fe
Princip izrade zaštitnog sloja sa folijom je sljedeći. Prvo se izreže komad folije malo veći od pločice, onda se odvoji zaštitni celofan sa jedne strane folije i ta strana se stavlja na pločicu. Nakon toga se pločica provlači kroz laminator pazeći da ne ostane zarobljenog zraka ispod folije ili da se ne zgužva. Kada je folija čvrsto zaljepljena na pločicu na nju se stavlja na foliju isprintan raspored lemnih mjesta tj. padova. I to se sve skupa stavi osvjetljavati kao da se radi pločica foto postupkom. Zatim se pločica stavi razvijati u posebnu otopinu (zaboravio sam koja je, al znam da nije ista kao i za foto lak). Prilikom razvijanja ne osvjetljeni lak će se skinuti sa pločice. Kada je razvijanje gotovo pločicu je potrebno isprati s vodom, osušiti i opet staviti pod UV lampu na dulje vrijeme kako bi se folija potpuno zalijepila i stvrdnula na pločici.
Nisam probao napraviti zaštitini sloj ovom metodom već vam samo prepričavam upute sa neta.
Izradu zaštitnog sloja uz pomoć posebne UV boje sam isprobao. Osnovni razlog što sam se uopće odlučio u izradu tako nečega je upravo onaj o izgledu lemnih mjesta kada su 2 lemna mjesta jako blizu.
Osnovni princip je da se na gotovu i čistu tiskanu pločicu nanese mala količina boje. Na pločicu i boju se tada stavlja folija na koji je isprintan raspored lemnih mjesta. Uz pomoć nekakve plastične kartice, kartona ili sličnog se tada boja rasporedi jednoliko cijelom pločicom i raspored padova se poklopi sa padovima na pločiti. Zatim se pločica stavi na osvjetljavanje pri kojem se osvjetljena boja suši. Nakon osvjetljavanja je potrebno još samo acetonom ili nečim sličnim skinuti ne osušenu boju sa padova.
Nakon ovako jednostavnog uputstva sam se ohrabrio i naručio jednu od jeftinijih UV boja.
http://www.ebay.com/itm/1x-New-10ml-Sol ... 35b7ccdec5
Moj prvi pokušaj izrade zaštitnog sloja je neslavno propao i ispostavilo se da sam postupak i nije tako jednostavan.
Prvi problem koji sam imao je odrediti koliko je debeli sloj zapravo potreban. Ako je sloj pretanak zaštita će biti slaba, a ako je predebel boja se neće moći u potpunosti osušiti jer UV zrake neće moći doprjeti do same pločice, stvrdnuta boja tada zapravo pliva na onoj ne osušenoj.
Drugi problem je bio kako jednoliko rasporediti boju, dok je 3 problem bio da se boja zna zalijepiti za foliju. Pri eksperimentiranju sam potrošio cijelu boju, a da nisam postigao cjeloviti rezultat.
Na pločici koja je bila djelomično napravljena sam ispitao neka svojstva zaštite. Ono što me najviše bacilo u očaj je nestabilnost boje pri radu sa vrućim zrakom. Boja bi se počela "dizati".
Iako me prvi neuspješni pokušaj pomalo obeshrabrio nisam odustao te sam naručio veću količinu, ovoga puta skuplje boje. http://www.ebay.com/itm/PCB-UV-Curable- ... 56459d4a9b
Dok sam čekao da pošiljka stigne malo sam tražio po netu i našao sam temu na forumu koja je gotovo u potpunosti rješila moje probleme. http://dangerousprototypes.com/forum/vi ... php?t=2383
U svakom slučaju savjetujem pročitati temu ako se misli probati izraditi zaštitini sloj ovom metodom.
Za drugi pokušaj sam nabavio i komad celofana u nadi da se boja za njega neće lijepiti kao što se znala zalijepiti na foliju. Nanio sam boju na sredinu pločice, stavio celofan i probao što ravnomjernije rasporediti sloj bolje debljine papira. Raspoređivanje boje je najteži dio cijeloga postupka. Nakon toga sam stavio foliju, na foliju staklo i sve to pod lampu. O vremenu osvjetljavanja nisam vodio računa već sam pustio gotovo cijeli dan. Međutim ako nekoga zanima vrijeme osvjetljavanja čovjek je u onoj temi na forumu naveo koliko dugo on osvjetljava. Nakon što sam pločicu očistio acetonom, oribao sam je i sa "arfom", zbog toga zaštita ima mat izgled. I kod ove sam boje ispitao svojstva i za razliku od prošle nije bilo problema sa vrućim zrakom.
Eto kako je to ispalo, bile su 2 pločice, ova je bolje ispala:
http://img827.imageshack.us/img827/4293/dsc02931d.jpg
http://img217.imageshack.us/img217/6935/dsc02929ac.jpg
http://img703.imageshack.us/img703/5154/dsc02928z.jpg
Drugi uspješni pokušaj je bio na puno većoj pločici (cijela pločica euro formata 160X100). Ovaj put sam se pokušao poslužiti i trikovima kako bi boju što ravnomjernije rasporedio, pa sam sa obe strane pločice stavio trakasto izrezan vitroplast na kojem su bila naljepljena 2 sloja folije. Ti komadi pločice su mi poslužili kao vodilice po kojima sam vodio ravnalo koje je raspoređivalo boju. Nakraju je sve to moglo ispasti i bolje (tanji sloj boje i bolje raspoređena), ali što je tu je. Evo i slikica i te pločice:
http://img594.imageshack.us/img594/9553/dsc02935o.jpg
http://imageshack.us/photo/my-images/710/dsc02936u.jpg/
http://img717.imageshack.us/img717/4951/dsc02975s.jpg
http://img33.imageshack.us/img33/7707/dsc02976gn.jpg
Na kraju zaključak. Mislim da se za više komada istih pločica ova metoda nikako ne isplati, te je bolje, brže, a možda čak i jeftinije naručiti izradu pločica. Ovu metodu valja koristiti jedino kada nam je potrebna jedna pločica, i kada se zaštitni sloj ne stavlja samo zbog estetskog nego i funkcionalnog razloga.
Bilo bi dobro ako netko ima volje pa da isproba i zaštitu sa folijom, pa da se vidi koja je bolja.
Također ukoliko je netko zainteresiran (Feko ) za isprobati ovu metodu neka mi se javi na PM. Ostalo mi je još malo boje u otvorenoj tubi i voljan sam ju pokloniti. Jedini uvijet je da se rezultati eksperimenta postave na forum.
Što se tiče pločica i projekata prikazanih u temi bit će i o njima uskoro nešto napisano.
Eto post se malo odužio, ali se ipak nadam da će ga netko u cijelosti pročitati i da će mu biti od koristi. Također isprika onima sa sporijim internetom na veličinu slika, ali htio sam da se vide detalji.
Vjerujem da većina zna što je to Lot stop lak, ali ipak ću navesti za nove članove.
Najjednostavnije rečeno Lot stop je "ono" zeleno/ plavo/ crveno što ima gotovo svaka tvornička pločica. Osnovna svrha mu je zaštita bakra od oksidacije, međutim pomaže u mehaničkoj zaštiti te izolaciji. Kod rada sa SMD IC-ima (pogotovo onima kojima je razmak između nožica 0,5mm) pomaže u sprječavanju nastajanja "mostova" između nožica. Kod lemnih mjesta koja se nalaze na velikim bakrenim površinama (kao što je masa) pomaže u estetici lemnog mjesta, jer čini točan oblik "pada", pa ne dozvoljava tinolu da se razlije u bilo kojem obliku. Slično pomaže i kada su 2 lemna mjesta jako blizu jedno drugome, tako da tinol ostane samo tamo gdje treba.
Mislim da je vrijeme da završim sa uvodom i krenem sa pravim razlogom pisanja ove teme . Lot stop je dugo vremena bio rezerviran gotovo samo za tvorničku upotrebu, ali se u zadnje vrijme nešto slično lot stopu počelo pojavljivati i po ebayu po ne tako velikoj cijeni.
Te proizvode je najjednostavnije izdvojiti u dvije osnovne skupine: posebnu UV boju i foliju.
http://www.ebay.com/itm/PCB-UV-Curable- ... 56459d4a9b
http://www.ebay.com/itm/Dry-Film-Solder ... 256eeec3fe
Princip izrade zaštitnog sloja sa folijom je sljedeći. Prvo se izreže komad folije malo veći od pločice, onda se odvoji zaštitni celofan sa jedne strane folije i ta strana se stavlja na pločicu. Nakon toga se pločica provlači kroz laminator pazeći da ne ostane zarobljenog zraka ispod folije ili da se ne zgužva. Kada je folija čvrsto zaljepljena na pločicu na nju se stavlja na foliju isprintan raspored lemnih mjesta tj. padova. I to se sve skupa stavi osvjetljavati kao da se radi pločica foto postupkom. Zatim se pločica stavi razvijati u posebnu otopinu (zaboravio sam koja je, al znam da nije ista kao i za foto lak). Prilikom razvijanja ne osvjetljeni lak će se skinuti sa pločice. Kada je razvijanje gotovo pločicu je potrebno isprati s vodom, osušiti i opet staviti pod UV lampu na dulje vrijeme kako bi se folija potpuno zalijepila i stvrdnula na pločici.
Nisam probao napraviti zaštitini sloj ovom metodom već vam samo prepričavam upute sa neta.
Izradu zaštitnog sloja uz pomoć posebne UV boje sam isprobao. Osnovni razlog što sam se uopće odlučio u izradu tako nečega je upravo onaj o izgledu lemnih mjesta kada su 2 lemna mjesta jako blizu.
Osnovni princip je da se na gotovu i čistu tiskanu pločicu nanese mala količina boje. Na pločicu i boju se tada stavlja folija na koji je isprintan raspored lemnih mjesta. Uz pomoć nekakve plastične kartice, kartona ili sličnog se tada boja rasporedi jednoliko cijelom pločicom i raspored padova se poklopi sa padovima na pločiti. Zatim se pločica stavi na osvjetljavanje pri kojem se osvjetljena boja suši. Nakon osvjetljavanja je potrebno još samo acetonom ili nečim sličnim skinuti ne osušenu boju sa padova.
Nakon ovako jednostavnog uputstva sam se ohrabrio i naručio jednu od jeftinijih UV boja.
http://www.ebay.com/itm/1x-New-10ml-Sol ... 35b7ccdec5
Moj prvi pokušaj izrade zaštitnog sloja je neslavno propao i ispostavilo se da sam postupak i nije tako jednostavan.
Prvi problem koji sam imao je odrediti koliko je debeli sloj zapravo potreban. Ako je sloj pretanak zaštita će biti slaba, a ako je predebel boja se neće moći u potpunosti osušiti jer UV zrake neće moći doprjeti do same pločice, stvrdnuta boja tada zapravo pliva na onoj ne osušenoj.
Drugi problem je bio kako jednoliko rasporediti boju, dok je 3 problem bio da se boja zna zalijepiti za foliju. Pri eksperimentiranju sam potrošio cijelu boju, a da nisam postigao cjeloviti rezultat.
Na pločici koja je bila djelomično napravljena sam ispitao neka svojstva zaštite. Ono što me najviše bacilo u očaj je nestabilnost boje pri radu sa vrućim zrakom. Boja bi se počela "dizati".
Iako me prvi neuspješni pokušaj pomalo obeshrabrio nisam odustao te sam naručio veću količinu, ovoga puta skuplje boje. http://www.ebay.com/itm/PCB-UV-Curable- ... 56459d4a9b
Dok sam čekao da pošiljka stigne malo sam tražio po netu i našao sam temu na forumu koja je gotovo u potpunosti rješila moje probleme. http://dangerousprototypes.com/forum/vi ... php?t=2383
U svakom slučaju savjetujem pročitati temu ako se misli probati izraditi zaštitini sloj ovom metodom.
Za drugi pokušaj sam nabavio i komad celofana u nadi da se boja za njega neće lijepiti kao što se znala zalijepiti na foliju. Nanio sam boju na sredinu pločice, stavio celofan i probao što ravnomjernije rasporediti sloj bolje debljine papira. Raspoređivanje boje je najteži dio cijeloga postupka. Nakon toga sam stavio foliju, na foliju staklo i sve to pod lampu. O vremenu osvjetljavanja nisam vodio računa već sam pustio gotovo cijeli dan. Međutim ako nekoga zanima vrijeme osvjetljavanja čovjek je u onoj temi na forumu naveo koliko dugo on osvjetljava. Nakon što sam pločicu očistio acetonom, oribao sam je i sa "arfom", zbog toga zaštita ima mat izgled. I kod ove sam boje ispitao svojstva i za razliku od prošle nije bilo problema sa vrućim zrakom.
Eto kako je to ispalo, bile su 2 pločice, ova je bolje ispala:
http://img827.imageshack.us/img827/4293/dsc02931d.jpg
http://img217.imageshack.us/img217/6935/dsc02929ac.jpg
http://img703.imageshack.us/img703/5154/dsc02928z.jpg
Drugi uspješni pokušaj je bio na puno većoj pločici (cijela pločica euro formata 160X100). Ovaj put sam se pokušao poslužiti i trikovima kako bi boju što ravnomjernije rasporedio, pa sam sa obe strane pločice stavio trakasto izrezan vitroplast na kojem su bila naljepljena 2 sloja folije. Ti komadi pločice su mi poslužili kao vodilice po kojima sam vodio ravnalo koje je raspoređivalo boju. Nakraju je sve to moglo ispasti i bolje (tanji sloj boje i bolje raspoređena), ali što je tu je. Evo i slikica i te pločice:
http://img594.imageshack.us/img594/9553/dsc02935o.jpg
http://imageshack.us/photo/my-images/710/dsc02936u.jpg/
http://img717.imageshack.us/img717/4951/dsc02975s.jpg
http://img33.imageshack.us/img33/7707/dsc02976gn.jpg
Na kraju zaključak. Mislim da se za više komada istih pločica ova metoda nikako ne isplati, te je bolje, brže, a možda čak i jeftinije naručiti izradu pločica. Ovu metodu valja koristiti jedino kada nam je potrebna jedna pločica, i kada se zaštitni sloj ne stavlja samo zbog estetskog nego i funkcionalnog razloga.
Bilo bi dobro ako netko ima volje pa da isproba i zaštitu sa folijom, pa da se vidi koja je bolja.
Također ukoliko je netko zainteresiran (Feko ) za isprobati ovu metodu neka mi se javi na PM. Ostalo mi je još malo boje u otvorenoj tubi i voljan sam ju pokloniti. Jedini uvijet je da se rezultati eksperimenta postave na forum.
Što se tiče pločica i projekata prikazanih u temi bit će i o njima uskoro nešto napisano.
Eto post se malo odužio, ali se ipak nadam da će ga netko u cijelosti pročitati i da će mu biti od koristi. Također isprika onima sa sporijim internetom na veličinu slika, ali htio sam da se vide detalji.
- Feko
- Stariji član
- Posts: 4394
- Joined: 23-07-2008, 06:18
- Location: Hrvatska, Slavonija, Selo moje malo...
Re: Lot stop/ Solder Resist
Ja ne radim fotopostupkom te bi ovu tubu što poklanješ prepustio nekom drugom. Lijepo to izgleda, mada mislim da je previše zajebancije oko toga. Jednostavnije je ako treba zaštita pločice prešpricati plastic sprejem.
Ali opet, za one koji rade prototip uređaja ili maturalni rad i teže da izgleda profi...ovo je pun pogodak
Ali opet, za one koji rade prototip uređaja ili maturalni rad i teže da izgleda profi...ovo je pun pogodak
Re: Lot stop/ Solder Resist
Ja sam narucivao neke plocice za robote, i koliko sam video u pitanju je zastita sa filmom...
Jer kada sam pokusao lemiti duvaljkom, poceli su se stvarti mehurici ispod zastite...
A i kalaj se lepi malo za zastitu, ali se noktom skine bez problema...
Jer kada sam pokusao lemiti duvaljkom, poceli su se stvarti mehurici ispod zastite...
A i kalaj se lepi malo za zastitu, ali se noktom skine bez problema...
Re: Lot stop/ Solder Resist
Feko ma nije ti lampa problem, samo baciš pod fluo cijev ili sl. Slažem se da je dosta komplicirano, da je način nanošenja boje jednostavniji bilo bi primjerenije za svakodnevno korištenje. Ovako mislim da dolazi u obzir samo kod SMD-a lemljenih vrućim zrakom i pastom, i nekih takvih sličnih situacija gdje zaštita pomaže tinolu da ostane samo tamo gdje treba.
Eto ako ima tko zainteresiran za isprobat ovaj način nek se javi, volio bih čuti kakva će biti druga iskustva, posebice sa nanošenjm boje. Možda uopće nije toliko problematično nego sam ja samo antitalent za to.
Pedja, znači i folija ima poprilične nedostatke. Čini mi se da zaštita folijom izgleda ljepše, ali reakcija na vrući zrak nikako nije dobra. Pogotovo kad je to često razlog za korištenje zaštite. Sa ovom kvalitetnijom bojom nisam imao problema sa dizanjem boje, a ni sa lemom koji se lijepi. A radio sam također sa vrućim zrakom i pastom.
Eto ako ima tko zainteresiran za isprobat ovaj način nek se javi, volio bih čuti kakva će biti druga iskustva, posebice sa nanošenjm boje. Možda uopće nije toliko problematično nego sam ja samo antitalent za to.
Pedja, znači i folija ima poprilične nedostatke. Čini mi se da zaštita folijom izgleda ljepše, ali reakcija na vrući zrak nikako nije dobra. Pogotovo kad je to često razlog za korištenje zaštite. Sa ovom kvalitetnijom bojom nisam imao problema sa dizanjem boje, a ni sa lemom koji se lijepi. A radio sam također sa vrućim zrakom i pastom.
Re: Lot stop/ Solder Resist
Evo sa folijom(al onom klasičnom plavom za klasični fotopostupak):
http://i40.tinypic.com/mtb1gj.jpg
http://i44.tinypic.com/2qsvup1.jpg
http://i41.tinypic.com/69lydy.jpg
http://i44.tinypic.com/34rzl7b.jpg
http://i41.tinypic.com/21b3ale.jpg
http://i39.tinypic.com/11cgjzd.jpg
To je rađeno prije godinu dana,folija sa ebaya,onda još nije bilo za kupit ove zelene.Ručno ljepljeno i peglano peglom,sa laminatorom bi trebalo ispast puno bolje.Treba vremena kao i za obični fotopostupak da se uvježba.
Prednost u odnosu na lak je jednostavnost,ravnomjerno pokrivanje,otpornost na grebanje.Za temperaturu ne znam jer sam lemio običnom lemilicom,nisam nigdje primjetio neke mjehuriće i sl.,al tinol se ne ljepi.Nedostatak je što nekad ne popunjava prostor između dva pada ili voda koji su vrlo blizu,,al vjerojatno će sa laminatorom to biti puno bolje,a i ova zelena folija koja je baš namijenjena za solder mi izgleda dosta mekša i fleksibilnija,vjerojatno lakše popuni te praznine.
http://i40.tinypic.com/mtb1gj.jpg
http://i44.tinypic.com/2qsvup1.jpg
http://i41.tinypic.com/69lydy.jpg
http://i44.tinypic.com/34rzl7b.jpg
http://i41.tinypic.com/21b3ale.jpg
http://i39.tinypic.com/11cgjzd.jpg
To je rađeno prije godinu dana,folija sa ebaya,onda još nije bilo za kupit ove zelene.Ručno ljepljeno i peglano peglom,sa laminatorom bi trebalo ispast puno bolje.Treba vremena kao i za obični fotopostupak da se uvježba.
Prednost u odnosu na lak je jednostavnost,ravnomjerno pokrivanje,otpornost na grebanje.Za temperaturu ne znam jer sam lemio običnom lemilicom,nisam nigdje primjetio neke mjehuriće i sl.,al tinol se ne ljepi.Nedostatak je što nekad ne popunjava prostor između dva pada ili voda koji su vrlo blizu,,al vjerojatno će sa laminatorom to biti puno bolje,a i ova zelena folija koja je baš namijenjena za solder mi izgleda dosta mekša i fleksibilnija,vjerojatno lakše popuni te praznine.
Re: Lot stop/ Solder Resist
Uuu, ovo super izgleda. Koliko je problematično stavljati tu foliju s peglom? Predpostavljam da je riječ o negativ foliji, kao i što je ova zaštitna. S čime se ona razvija?
Re: Lot stop/ Solder Resist
To se prvo ljepi na hladno(praktički ko velika ljepljiva traka),to i je najgori dio jer treba ispast bez nabora i mjehurića.Nakon toga se pređe peglom(zaboravio sam temp.) da se dobro zaljepi.Kupio sam i laminator,ali sam potrošio svu foliju pa još nisam probo. Negativ,na sreću,jer bi kod pozitiva morao potrošit pola kazete tonera. Razvija se sa natrijevim karbonatom Na2CO3,možeš je kupit u poljoprivrednoj apoteci(zove se kristalna soda i služi za pranje vinskih bačvi) po 100x jeftinijoj cijeni nego na ebayu,kila košta oko 20kn(3eura).
Re: Lot stop/ Solder Resist
Aha sa njim se razvijaju i ove folije za zaštitu. Volio bih i to probat, ali pošto je dosta tanka mislim da se ne isplati pokušavat bez laminatora.
Re: Lot stop/ Solder Resist
Ako moze za pomoc...neznam kuda vise sto da isprobam...uglavnom narucio sam sa ebaya ove folije:
http://www.ebay.com/itm/Photosensitive- ... 27cd08cb2f
Dakle folija je negativna...pa je potreban negativni razvijac...lijepo ja to sa laminatorom foliju na PCB laminiram i sve je super, osvjetljim, i sve je super...
kada stavim u razvijac nista se ne dogadja, a nakon 10min skine mi negativni razvijac foliju dolje..gdje grijesim?
Kupio sam tocno ovu kristalnu sodu u poljoprivrednoj apoteci:
http://www.mbm.hr/webshop/artikl/krista ... a-361.html
Stavio sam 10g kristalne sode na litar vode i nista..nece da razvije film..prethodno su skinute zastitne folije prije ljepljenja folije na PCB i skinuta je folija prije razvijanja..i nece...
http://www.ebay.com/itm/Photosensitive- ... 27cd08cb2f
Dakle folija je negativna...pa je potreban negativni razvijac...lijepo ja to sa laminatorom foliju na PCB laminiram i sve je super, osvjetljim, i sve je super...
kada stavim u razvijac nista se ne dogadja, a nakon 10min skine mi negativni razvijac foliju dolje..gdje grijesim?
Kupio sam tocno ovu kristalnu sodu u poljoprivrednoj apoteci:
http://www.mbm.hr/webshop/artikl/krista ... a-361.html
Stavio sam 10g kristalne sode na litar vode i nista..nece da razvije film..prethodno su skinute zastitne folije prije ljepljenja folije na PCB i skinuta je folija prije razvijanja..i nece...
Re: Lot stop/ Solder Resist
ronovar wrote: skine mi negativni razvijac foliju dolje..gdje grijesim?
Pa dobro jel' hoće il neće ???ronovar wrote: i nista..nece da razvije film....i nece...
Da nije do ovog:
Put your negative artwork (black areas will be etched)
Ako kaniš pobijediti, ne smiješ izgubiti
Re: Lot stop/ Solder Resist
Sve ukazuje na to da je folija preosvijetljena,dakle ili ti je crna maska jako malo crna(pogledaj kroz nju prema nekom izvoru svjetla) ili da nisi slučajno držao te folije negdje na danjem/kućnom svjetlu(da li si dobio folije u neprozirnom pakovanju?). A folija se isto nebi smjela odvajat zbog razvijača.Jesi prešo peglom preko pcb nakon što si naljepio foliju?
Re: Lot stop/ Solder Resist
Folije su zelene i kada se osvjetle uv lampama onda folija vise nije zelena nego je ljubičasta (vjerojatno zbog UV zraka 395nm je ljubiacaste boje).
Folija sam dobio u crnoj vrecici u kojoj su zasticene od uv zraka...nakon osvjetljavanja vide se vodovi kao kad je razvijena plocica...i zatim stavim u razvijac i nista se ne dogadja 2-3min...a nakon 10minuta skine mi i foliju...probao sam osvjetljavati 1,2,3,4,5 min i nema razlike u osvjetljavanju...na paus papir je printano laserom hp1102 sa rezolucijom 1200x1200dpi mirror(strana tonera ide na film) i negativ. zatim je u parama nitro razredjivaca dodatno zacrnjen toner...sve se vidi nakon osvjetljavanja savrseno samo nece negativni razvijac tj kristalna soda da skine ostali lak koji mi ne treba...kada rucno rukom idem po fimu onda se lagano skida folija...ali nije to to..kao neko ljepilo je na foliji....
da nije mozda do toga sto taj razvijace nevalja? mislim na kristalnu sodu..mozda je mala koncentracija? probao sam 10g/l i 50g/litar vode...ali nista se ne dogadja...mislim kupiti soda ash u trgovini gdje prodaju praskove za pranje rublja da sa njome probam..mozda je ovo mala koncentracija kristalne sode sto sam kupio u poljoprivrednoj apoteci...pa je mozda 10%..nista nepise na njoj koliko je posto.
Folija sam dobio u crnoj vrecici u kojoj su zasticene od uv zraka...nakon osvjetljavanja vide se vodovi kao kad je razvijena plocica...i zatim stavim u razvijac i nista se ne dogadja 2-3min...a nakon 10minuta skine mi i foliju...probao sam osvjetljavati 1,2,3,4,5 min i nema razlike u osvjetljavanju...na paus papir je printano laserom hp1102 sa rezolucijom 1200x1200dpi mirror(strana tonera ide na film) i negativ. zatim je u parama nitro razredjivaca dodatno zacrnjen toner...sve se vidi nakon osvjetljavanja savrseno samo nece negativni razvijac tj kristalna soda da skine ostali lak koji mi ne treba...kada rucno rukom idem po fimu onda se lagano skida folija...ali nije to to..kao neko ljepilo je na foliji....
da nije mozda do toga sto taj razvijace nevalja? mislim na kristalnu sodu..mozda je mala koncentracija? probao sam 10g/l i 50g/litar vode...ali nista se ne dogadja...mislim kupiti soda ash u trgovini gdje prodaju praskove za pranje rublja da sa njome probam..mozda je ovo mala koncentracija kristalne sode sto sam kupio u poljoprivrednoj apoteci...pa je mozda 10%..nista nepise na njoj koliko je posto.
Re: Lot stop/ Solder Resist
A što nisi kupio originalan razvijač, ma koliko bio skup mislim da je skuplji taj tvoj eksperiment i frustracija što nešto ne radi kako treba. Ja sam kupovao oboje, plava negativ folija i male vrecice razvijača u prahu. Nemam nikavih problema po tom pitanju, radi perfektno.
Re: Lot stop/ Solder Resist
Eh...u pravu si..onda nisam mislio na to...nego sam samo narucio folije a za razvijac sam si mislio kupim kristalnu sodu i to je to...a i znas kako je sa nasim carinicima bojao sam se narucii bijeli prah (negativni razvijac) da nebi ispalo da narucujem drogu...heh...kako kazes ocito me sad taj hobi vise dođe živaca nego na kraju korisnog rada...a nista narucit cu od kineza razvijac pa cu probat...
Re: Lot stop/ Solder Resist
A cuj ne znam odakle si ali to ide bez problema, jeste da su to male plasticne vrecice koje mogu na svasta asocirati
Narucivao sam par puta i stiglo je bez problema. Problem je jedino Hong Kong posta malo pravi problem, neke praskaste su mi odbili poslati ( npr, onaj "savremeni " prah koji ide umjesto ferohlorida )
Narucivao sam par puta i stiglo je bez problema. Problem je jedino Hong Kong posta malo pravi problem, neke praskaste su mi odbili poslati ( npr, onaj "savremeni " prah koji ide umjesto ferohlorida )
Re: Lot stop/ Solder Resist
Da istina...ako mozes da ocitas sto ti pise na vrecici praha...trebalo bi da pise Na2CO3 sto se naziva jos i Sodium carbonate ili ti Natrijev karbonat. Daljnim pretrazivanjem dosao sam do zakljucka da je to Washing Soda..pa cu je potraziti u kauflandu gdje imaju detrdente za pranje rublja..pa cu traziti gdje pise Washing Soda...ili ti Soda za pranje...navodno je to taj prah kojeg ti imas iz Honk Konga...jer je 98posto cisti a ova kristalna soda za pranje bacvi je navodno oko 20posto...ako mozes kupiti u poljoprivrednoj apoteci kristalnu sodu (sluzi za pranje bacvi) pa probas razviti njome dal ti razvija...jer ti imas one tamno plave folije a ja imam zelene folije da nebi bilo mozda u toj foliji problem jer je jakoo debeli sloj ta zelena folija...ali kad se osvjetlji kako je savrsen otisak...ko da sam printerom ispisao na foliju..
AKo mozes da probas razviti sa kristalnom sodom (10g/1l H2O), pa ako ti razvije onda cu znati da mi zelena folija ne valja...mada sam je narucio iz ceske...od jednog tipa i dosla je u crnoj futroli. ostavio sam komadic zelene folije na dnevnom svjetlu i za dan dva je folija poljubicastila....
AKo mozes da probas razviti sa kristalnom sodom (10g/1l H2O), pa ako ti razvije onda cu znati da mi zelena folija ne valja...mada sam je narucio iz ceske...od jednog tipa i dosla je u crnoj futroli. ostavio sam komadic zelene folije na dnevnom svjetlu i za dan dva je folija poljubicastila....
Re: Lot stop/ Solder Resist
Na zalost, na tim vrecicama ne pise nista, obicna mala vrecica sa patentom. evo bas ovakav. (Nadam se da valja link)
Re: Lot stop/ Solder Resist
Evo posto sam pri kraju sa onom zelenom folijom (uspio rjesiti razvijac-sada razvija odlično) mislim naruciti ovu jeftiniju foliju:
http://www.ebay.com/itm/50pcs-Dry-Film- ... 1142208520
sto mislite o njoj? debela je 38um dok je ona zelena DuPont D540 bila 40um...mislim da je sve to isto...ili?
http://www.ebay.com/itm/50pcs-Dry-Film- ... 1142208520
sto mislite o njoj? debela je 38um dok je ona zelena DuPont D540 bila 40um...mislim da je sve to isto...ili?
Re: Lot stop/ Solder Resist
Evo da odgovorim ako bude kome trebalo...negativni razvijač možete kupiti u svakom malo bolje opremljenom dućanu...ne trebate naručivat preko ebaya razvijač...
Kupite Vanish i to je to...to je natrije-prekarbonat...savršeno razvija negativnu dry foliju...kupio sam prije ono za pranje bačvi u poljoprivrednoj apoteci ali nije razvijalo uopce kako treba..sa vanishom sam rjesio problem...
Da pitam koja su bolja svrdla za bušenje vitroplasta? Karabitna? ili? imam sad one HSS ali nisam baš zadovoljan njima...naručit ču preko ebaya pa ako može link do tih kvalitetnih svrdla..bušit ću mini modelarskom bušilicom na 12000rpm.
Kupite Vanish i to je to...to je natrije-prekarbonat...savršeno razvija negativnu dry foliju...kupio sam prije ono za pranje bačvi u poljoprivrednoj apoteci ali nije razvijalo uopce kako treba..sa vanishom sam rjesio problem...
Da pitam koja su bolja svrdla za bušenje vitroplasta? Karabitna? ili? imam sad one HSS ali nisam baš zadovoljan njima...naručit ču preko ebaya pa ako može link do tih kvalitetnih svrdla..bušit ću mini modelarskom bušilicom na 12000rpm.
Re: Lot stop/ Solder Resist
Ja sam se mučio sa svakakvim svrdlima i konačno došao na "PCB tungsten carbide bits", nabavio preko ebay-a, pred godinu dana komplet 50kom. od nekog lika iz Izraela, koji radi u nekoj tvornici vojne opreme. Svrdla su rabljena, ali su nanovo naoštrena, njima to kao ne igra, a meni se čine potpuno nova! Dakle, sve prije toga je bila čista zajebancija, oprosti na izrazu ali nemam bolju usporedbu, ovo buši doslovno kao kroz maslo. Imaju jednu jedinu manu, krti su do bola, nemoj bušit s njima ako nemaš vertikalni stalak za bušilicu ili iz ruke, mala sila s boka i ...kvrc, ode svrdlo. S jednim možeš izbušit tisuću rupa u vitroplastu i nećeš primjetit da se istupilo. Dakle jedini preduvijet je bušilica sa stalkom, glava strogo u centru i što veći broj okretaja (20K!), posebice za tanja svrdla (0,7mm i manje).
Cezare, star sam i nemoćan, ali poslušaj moj savjet ....